Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

zijn witte aalbesjes giftig?

ik heb een aalbessenstruik en die blijkt dus witte besjes te hebben. Ze smaken echt net als rode aalbessen. Alleen de meeste bladeren zien eruit alsof ze wratten hebben. Daarom vraag ik me af of die witte besjes giftig zijn...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Witte aalbessen zijn perfect eetbaar, en zijn in tuincentra's te koop.

"De witte bes of witte aalbes wordt net als de rode bes gerekend tot de aalbes (Ribes rubrum) en soorthybriden. In taxonomisch opzicht bestaat er derhalve geen verschil tussen de witte en de rode bes.

Beiden worden dus gerekend tot dezelfde botanische soort, waarbij de beskleur moet worden gezien als een kwantitatief kenmerk, welke kan variëren van wit tot zeer donkerrood en alle denkbare schakeringen daartussen. Zie verder bij rode bes.

Omdat de witte kleur door consumenten over het algemeen als minder aantrekkelijk wordt beschouwd, wordt de witte bes in Nederland veel minder geteeld dan de rode.

De rijptijd is afhankelijk van het ras en varieert van begin juli tot eind juli."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee hoor, we hadden vroeger ook een struik met witte aalbessen thuis en die werden ook tot alles verwerkt. Het is gewoon een ander ras.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De aalbes komt oorspronkelijk uit Europa en West-Azië en is er in een witte-, rode- en roze variant. De witte soort heeft doorschijnende crèmekleurige besjes die iets kleiner dan de rode- zijn en de smaak is ietsje zoeter.
De witte bes is ooit als een zaailing van de rode soort ontdekt.
Hij is dus niet giftig!
(Lees meer...)
amc
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding