Is warm eten echt belangrijk?

Eten koken is absoluut niet mijn favoriete bezigheid. Als je op een andere manier je voedingsstoffen binnenkrijgt door bijvoorbeeld brood, vleeswaren, tonijn, zuivel, fruit moet het toch ook voldoende zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik eet i.p.v. warm eten altijd een salade van Albert Heijn. Ik heb me ook weleens afgevraagd of dat wel goed is.

Het beste antwoord

Als je alle voedingsstoffen in de juiste hoeveelheid binnenkrijgt, is het helemaal niet noodzakelijk dat daar ook warm eten deel van uitmaakt.

Sommige producten zijn zelfs gezonder, indien je ze niet gekookt hebt. Maar pas op, er zijn toch ook producten welke je wel degelijk even moeten koken, omdat ze niet geschikt zijn om rauw te eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Je hoeft niet per sé warm te eten, als je er maar voor zorgt dat je voldoende voedingstoffen naar binnen krijgt.

Zorg dat je let op de schijf van vijf, dat je van elke categorie voldoende eet. Maar zorg er ook voor dat je gevarieerd eet.

1 - groente en fruit: vitamine C, foliumzuur, kalium, vezels en bioactieve stoffen

2 - brood, (ontbijt)granen, aardappels, rijst, pasta en peulvruchten: : koolhydraten, eiwit, vezels, B-vitamines en mineralen

3 - zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers: eiwit, ijzer, calcium, B-vitamines en visvetzuren

4 - vetten en olie: vitamine A, D en E en essentiële vetzuren

5 - dranken: water
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan inderdaad genoeg voedingsstoffen binnen krijgen met uitsluitend rauw voedsel, maar sommige stoffen kunnen pas worden opgenomen door je lichaam als de celwand is beschadigd (d.m.v. verhitting). Om het verteringsproces makkelijker te maken dus. Een rauwe boon poep je zo weer uit. En een bord rauwe kool zet je 'chemische fabriek' zo hard aan het werk dat er veel uitlaatgassen bij komen, en dat er door je lichaam harder moet worden gewerkt dan dat het oplevert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel degelijk belangrijk.
Mijn beste vriend (die heel gezond eet) vergat altijd warme maaltijden te eten.
Hierdoor is hij erg ziek geworden, ik ben even de oorzaak kwijt, dus ik kom er wel op terug.
Maar hij moest toen een hele tijd alleen warm eten en nu moet hij gewoon avond eten en overdag mag hij wel weer koud..

Heel vreemd was het..
want IK vond het zelf niet eens belangrijk :-S
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
warm eten is niet echt belangrijk als je maar zorgt dat je alle belangrijke voedingstoffen binnen krijgt,ik persoonlijk kan niet buiten mijn dagelijkse warme maaltijd ik kook 6 dagen per week en 1 dag makkelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je het over of je eten warm moet zijn op het moment dat je het eet, of over of het ooit verwarmd moet zijn geweest?

Het eerste zou ik niet weten, als het heel koud is, is warm eten wel fijn om op te warmen natuurlijk. Maar of het nodig is, weet ik echt niet. Nog nooit iets over gelezen of gehoord.

Het tweede is een beetje dubbel. Sommig voedsel moet verhit worden omdat het anders giftig is, sommig mag juist niet verhit worden (of niet boven een bepaalde temperatuur). In rauw voedsel zitten meestal veel meer voedingsstoffen, met name vitaminen. Deze zijn echter vaak minder makkelijk op te nemen als het voedsel rauw is. Als het dan verhit wordt, verdwijnt wel een deel van de voedingsstoffen, maar die die overblijven worden dan wel beter opgenomen, dus uiteindelijk heb je er dan meer aan. Maar dat verschilt per voedsel en per voedingsstof. Sommige krijg je uiteindelijk meer van binnen als het verhit is geweest, sommige meer als het rauw is.

Heb je ooit gehoord van rawfood? Dat is een stroming waarbij mensen alleen "rauw" voedsel eten. Zij gaan ervan uit dat door voedsel te verhitten er teveel nuttige voedingsstoffen verdwijnen, waardoor het voedsel 'dood' is. Rauw is dan overigens een iets bredere term dan normaal, volgens mij valt ook onder rauw voedsel ook voedsel dat op een bepaalde manier gedroogd is, en voedsel dat op een bepaalde manier tot een bepaalde temperatuur (maximaal 40 graden ofzo?) is verwarmd.
Ik weet er niet zo heel veel vanaf, maar je kan op internet er wel veel over vinden denk ik.

Overigens is veel van jouw voedsel misschien niet warm op het moment dat jij het eet, maar is het wel warm geweest. Fruit niet en tonijn misschien ook niet, maar die broodwaren en vlees zijn wel door de producenten verhit.
(brood zou anders nog beslag zijn, rauw vlees is over het algemeen gevaarlijk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga dan een kok huren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk naar onze lotgenoten in de dierenwereld. Weinig dieren die hun eten bakken, koken of frituren.

Antwoord op je vraag: Nee, warm eten is niet echt belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel belangrijk, want wist je dat groente gekookt móet worden om er alle voedingsstoffen uit te halen? Alleen wortelen bevatten rauw nog vitamine a maar bijvoorbeeld
het ijzer van spinazie ontwikkeld zich niet als het niet gekookt is. Rauwe groenten bevatten 'absorptieremmers"die maken dat je er niet alles uithaalt wat erin zit, toxinen , (gif) mutagenen ( die tasten je gen aan) en kankerverwekkende stoffen. Niet in alle soorten en niet in dezelfde mate. Groente beschermt zichzelf ermee tegen vraat ( ongedierte).Koken elimineert deze stoffen. Uit rauwe groente halen we dus weinig nuttigs. Sla eet je dus eigenlijk allleen als smaakmaker, niet voor de voedingswaarde, tenzij er vruchtgroente inzit als paprika en tomaat. Dat is eigenlijk fruit dat door de natuur bestemd is om rauw te eten. Fruit bevat allerlei belandrijke voedingstoffen, terwijl groente gekookt moet worden om deze voedingstoffen binnen te krijgen. Je kunt natuurlijk deze gekookte groenten ook koud eten, is niet echt lekker en door het lang laten staan voor het afgekoeld is, zijn ook al weer belangrijke vitamines en bouwstenen verloren gegaan.
amc
14 jaar geleden
Absoluut.
Anders voor de goede gezondheid is warm eten zeer belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verklaar je nader.. Dit is een antwoord waar men weinig mee kan..
Warn eten is helemaal niet belangrijk. In sommige gevallen is het gewoon lekker maar belangrijk(er) is het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Let op met rauwe vis in het algemeen