Wat kan ik doen met marjolein?

Heb diverse kruiden in de tuin, de meeste gebruik ik graag en veel maar dat plantje met de naam marjolein... dat smeekt me steeds haar te gebruiken maar ik weet niet hoe ... iemand tips?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

O joh, dat is zo veelzijdig! Ik gebruik het in soepen, sauzen, bij (roerbak)groente, stoofpotjes, en soms als ik een omelet maak met wat andere kruiden en een uitje erbij: lekker. Volgens het etiket op het potje kan het ook goed bij vlees- en visgerechten, en in salades. Kan fijngesneden of grofgesneden, net wat je wilt. Ik heb het helaas niet vers, alleen uit een potje. Marjolein heeft een fris-zoete smaak en geur, ik gebruik het vaak in combinatie met kruiden als oregano, tijm, venkel, munt, koriander of dragon voor die stoofpotjes of roerbakprutjes die wat fris-zoet smaken. Kan daarom goed bij relatief zoete groente als tomaat, wortel, ui, knoflook, paprika en ook bij kolen of aardappel. Maar ik gebruik het óók bij de 'pittiger' smaken/soepen/combinaties waarbij ik o.a. sambal, peper, basilicum, salie en selderij gebruik en soms ook in 'zoete-kruidige' curry's of stoofpotjes waarbij ik vooral kruidnagel, kaneel en kardemom gebruik (meestal in combinatie met knoflook en ui). Het kan dus bijna overal bij. Nu is het gebruik van kruiden vooral een kwestie van smaak, en wat de één zus doet of gebruikt, zal een ander nooit doen. Ik heb altijd in mijn hoofd een beetje die driedeling (hartig/pittig, fris-zoet en zoet-kruidig) waarmee ik kruiden kies en gebruik en in de praktijk werkt dat blijkbaar, want meestal eet ik best lekker :-). Maar ik zal vast hierboven dingen hebben geschreven waarvan iemand anders die meeleest zich afvraag hoe dat in vredesnaam lekker kan zijn. Maar de veelzijdigheid van marjolein moge duidelijk zijn. En juist omdat het een kwestie is van smaak, moet je het vooral eens gebruiken. Je kunt er weinig verkeerd mee doen naar mijn idee, want er zijn weinig dingen waarvan ik bij voorbaat zou zeggen dat marjolein er niet bij zou kunnen. Gewoon een beetje proberen en proeven!

Dat past bij alle Italiaanse en Franse gerechten waar tuinkruiden in/op kunnen. Dus pizza, pasta, stoofpotje, kruidenstokbrood, visgerechten.

Marjolein heeft een zacht, subtiel aroma, waardoor het goed te gebruiken is bij gevogelte, vis, eigerechten, groentenschotels en sauzen. Gebruik het ook eens in salade.

Bronnen:
www.smulweb.nl>Artikelen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100