Moeilijk te zeggen, en afhankelijk van wat je het belangrijkste vindt, kan het beide kanten op. Het verschil in de totale hoeveelheid koolhydraten en eiwitten (tomaten bevatten bijna geen vet) is te verwaarlozen, dus de verschillen moet je elders zoeken.

Cherry tomaten smaken iets zoeter, en dat is simpelweg omdat ze meer eenvoudige suikers bevatten van gewone tomaten. Dus in die zin zou je kunnen zeggen dat cherry tomaten iets ongezonder zijn, maar tja... het verschil is erg klein, dus ik zou zeker niet daardoor zeggen dat cherry tomaatjes ongezond zijn.
Wat wel een iets groter verschil kan betekenen is vanwege de grootte: de cherry tomaatjes zijn kleiner, en dat betekent dat de verhouding tussen vruchtvlees en vel kleiner is dan bij een normale tomaat. Met andere woorden: een cherry tomaat heeft relatief gezien meer vel en minder vlees dan een gewone tomaat.
De stoffen die vlak onder de vel zitten zijn wel interessant: vitamine C en lycopeen. Doordat een cherry tomaat relatief veel vel heeft, zal dan dezelfde hoeveelheid totale gewicht cherry tomaten iets meer vitamine C en lycopeen bevatten. Vitamine C is uiteraard heel gezond, en lycopeen speelt een rol als antioxidant en beschermt ook tegen UV-straling.
Dus in die zin zou je kunnen zeggen dat cherry tomaatjes iets gezonder zijn.

Doordat cherry tomaatjes relatief weinig vlees en veel oppervlakte hebben, kunnen deze sneller te veel pesticiden bevatten. Dat is dan weer in het nadeel van de cherry's, maar dat zal ook reuze meevallen.

Dus samenvattend, de verschillen zijn niet echt dramatisch tussen beide soorten.
Het betreft in ieder geval een hele gezonde soort groente (botanisch gezien zijn tomaten vruchten), en is het altijd aan te raden om veel tomaat te eten. De kleintjes of de grotere, dat maakt op zich niet zo enorm veel uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee. Alle tomaten zijn wat dat betreft hetzelfde. Het verschil is alleen de grootte. En omdat ze kleiner zijn samen Cherry tomaatjes zoeter. Terwijl je aan gewone tomaten vaak van alles toevoegt kan je deze gewoon zo opeten.

Toegevoegd na 17 minuten:
samen = smaken
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"En omdat ze kleiner zijn smaken Cherry tomaatjes zoeter." Die logica ontgaat mij. Zou je dat willen verklaren?
Amadea
10 jaar geleden
Tomaten krijgen hun smaak door zonneschijn. Een kleine tomaat krijgt naar verhouding meer zon dan een grote. Dat is de reden dat die grote Nederlandse tomaten waterbommen genoemd worden. Er zit meer water in dan tomatensmaak aan.
Cherrytomaatjes zijn zegmaar snoep tomaatjes , ze zijn zoeter , en hebben meer een ongezondere kant dan normale tomaten. Ongezond kan je ze noemen maar zo ongezond zijn ze ookalweer niet , dus conclusie : Tomaten zijn gezonder
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ze zijn qua voedingswaarde gelijk. Beiden van dezelfde plantenfamilie, alleen de grootte en de vorm is anders door de teelt.