Kan iemand een gerecht dat hij bedacht heeft beschermen met een octrooi ?

Zoals het gerecht kapsalon dat een paar jaar geleden ontstond en razend populair werd. Had de bedenker het gerecht kunnen beschermen met een octrooi en patentrechten kunnen vragen voor een ieder die het wilde maken ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey conan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Droomkoningin...vertel het eens....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha lachen met jou:) alles goed?

Het beste antwoord

De naam Kapsalon had als merk gedeponeerd kunnen worden. Zonder een merkregistratie kunt u geen beroep doen op merkbescherming. Ook niet als u de eerste gebruiker was van de naam.

Bescherming van een recept ligt veel moeilijker. Het opschriftgestelde recept geniet als 'onpersoonlijk geschrift' of (met enige moeite) als werk van letterkunde slechts beperkte auteursrechtelijke bescherming. De maker kan zich verzetten tegen overschrijven en ongeoorloofde publikatie, niet echter tegen het ongeoorloofd uitvoeren van het recept door een culinaire concurrent.

Deze conclusie sluit naadloos aan bij de horeca-praktijk. Populaire recepten worden alom zonder toestemming of betaling van royalties (en meestal zonder bronvermelding) toegepast. Aan auteursrechtelijke bescherming tegen 'nakoken' lijkt nauwelijks behoefte te bestaan. De ware culinaire liefhebber wil niet alleen eten naar de recepten van Paul Bocuse, hij wil dat Bocuse in de keuken staat. Tegen het ongeoorloofd profiteren van de reputatie van de grote koks der aarde ('Onze gerechten zijn bereid volgens de recepten van Joop Braakhekke') biedt voorts het merkenrecht soelaas. De culinaire kunstenaar die zijn recepten tegen 'nakoken' daadwerkelijk beschermd wil zien, zal zijn toevlucht moeten nemen tot de methode Coca-Cola: uiterste geheimhouding.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prima antwoord . Goed om te weten . Jammer voor de bedenker van de kapsalon en andere "gerechten uitdenkers "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het nou zo moelijk om even bronvermelding te doen?
www.ivir.nl/publicaties/hugenholtz/recept.doc

Andere antwoorden (4)

Volgens mij wel. Moet je voor bij het Octrooibureau zijn.
Controle zal niet meevallen, behalve als het onder die naam commercieel wordt verhandelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk niet omdat het hier om een idee gaat en die zijn ondoenlijk te beschermen. Daarom houden bvb Coca Cola en Microsoft hun recepten geheim. De naam van een gerecht kan wel beschermd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom vraag je het niet aan.
www.syntens.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan altijd een octrooi aanvragen. Ik denk dat het product Kapsalon wel een andere zou moeten aannemen omdat dat woord algemeen al gebruikt word.