De Finse keuken kent zowel Russische als Scandinavische invloeden. In de eerste plaats heeft u meestal een ruime keuze aan visgerechten, waarvan zalm (lohi), meerforel (siika), regenboogforel (kirjolohi) en Baltische haring (silaka) de bekendste zijn. Rendier en ander wild zijn zeer geliefd, terwijl ook Fins paaslam of grote gekookte ham tot over de landsgrenzen bekend geworden zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Finnen staan bekend om hun voorliefde voor het buitenleven. Wild, vele soorten vis als zalm en verse bessen kom je tegen in traditionele en Finse streekgerechten.

De Finse keuken wordt gekenmerkt door Scandinavische en Russische invloeden. De gerechten zijn vaak eenvoudig, maar vol van smaak.

In de grote steden van Finland als Helsinki, Turku en Tampere heb je een uitgebreide keuze aan restaurants variërend van de traditionele Finse keuken tot overige wereldkeukens als Italiaans en Chinees. Op de uitgebreide menukaart staat in de zomermaanden rivierkreeft als specialiteit. Ook verse vissoep en wild als rendier zijn populair bij de Finnen.

Bij een ‘kahvila’ of ‘baari’ kun je terecht voor een goedkope en smakelijke maaltijd. Je kunt dan zelf je keuze maken bij het buffet. De sfeer is vergelijkbaar met een Nederlands eetcafé. Hier wordt meestal geen alcohol verkocht.

Vanwege de korte dagen tijdens de lange winters en vroege werktijden om optimaal te kunnen genieten van het daglicht eten de Finnen eerder dan in Nederland. Vele Finse werknemers en kinderen eten een warme maaltijd tijdens de lunch in de kantine tussen 11.00- 13.00 uur. Sommige werknemers krijgen van hun werkgevers coupons die zij kunnen besteden in verschillende restaurants.

Kijk niet verbaasd op als je bij je warme maaltijd een bord met vers roggebrood, boter en een houten botermes geserveerd krijgt. Net zoals de Fransen eten Finnen graag brood bij hun maaltijd. In de avond rond 18.00 uur nuttigt men thuis iets lichts of een broodmaaltijd.

Finland staat bekend om de vele streekgerechten. Kalakukko is een streekgerecht uit de regio Savo ten oosten van Finland. Het is een brood dat wordt gevuld met vis of varkensvlees en maar liefst 5 tot 7 uur duurt om te bakken!

Karjalan piirakka is een lekkernij afkomstig uit Karelië. Deze pasteitjes van roggemeel worden gevuld met rijst, aardappelpuree of kaas. Het wordt vaak genuttigd tijdens de lunch bij een gerecht of in de avond.

Gebraden rendier vaak geserveerd met poolbessen is een specialiteit uit Lapland dat je op de menukaart vindt onder de naam Poronpaisti.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Finse keuken kent zowel Scandinavische als Russische invloeden. Er is een aantal (regionale) specialiteiten ontstaan dat het proberen meer dan waard is. In de eerste plaats heeft u meestal een ruime keuze aan visgerechten, waarvan zalm (‘lohi’), meerforel (‘siika’), regenboogforel (‘kirjolohi’) en Baltische haring (‘silaka’) de bekendste zijn. Rendier en ander wild zijn zeer geliefd, terwijl ook Fins paaslam of grote gekookte ham tot over de landsgrenzen bekend geworden zijn. Over het algemeen kennen de vleesgerechten, met uitzondering van rendier en wild, meestal beïnvloed door de Europese keuken. Deze gerechten worden vaak, net als in Nederland, gecombineerd met aardappelen.

Een willekeurige opsomming van andere specialiteiten zou onder meer uit ‘rapu’ (rivierkreeft, vanaf 20 juli), leverpastei met aardbeienjam, melksoep met vis, ‘mäti’ (kuit van zoetwatervis, geel of oranje, met zure room, gehakte ui en peper), ‘karjalanpaisti’ (Karelische stoofpot van lams-, varkens- en rundvlees), ‘kalakukko’ (brood uit Kuopio, waarin vis verwerkt is), nieuwe aardappels met paddestoelen-ragout en bosbessentaart kunnen bestaan. Wat de bessen betreft moet u wat extra tijd nemen om alle verschillende soorten eens te proeven.

Het aanbod in verse groenten is opvallend groot als u bedenkt op welke breedtegraad Finland ligt. De nadruk ligt desalniettemin op stoofschotels met wortel, kool, koolraap en bieten. Een veel gebruikt kruid is verse dille.
bamibal
10 jaar geleden
Poolbessen, heerlijk met een soort stroeve kaas waarvan ik de naam niet weet en natuurlijk mammi moet je ook een keer hebben gegeten