Waarom vinden een hele hoop meisjes zichzelf '''dik'' ?

Zelf vind ik dit bij de meeste aandachttrekkerij. Maar een vriendin van mij , net een panlat, gaat afvallen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (15)

omdat in veel tijdschriften en in de modellen wereld de meisjes zo dun moeten zijn. en voor veel meisjes zijn dat juist de voorbeelden.
ze denken dat dat normaal en mooi is.
14 jaar geleden
Misschien door de invloed van tv en dat soort dingen, en ook misschien je een vorm van aandacht. Is moeilijk te begrijpen he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja inderdaad! Maar ik snap ook niet hoe je dat vol kan houden ! Want al gaat iemand voor mijn neus een mac flurry eten ga ik even lief kijken hoor !
Ik vrees dat de media hier een grote invloed op heeft, kijk maar naar de bladen, reclame, de modewereld. Als je dun bent ben je 'mooier' en dus populairder. Het zal er mee te maken hebben dat veel meisjes erbij willen horen. Als voorbeeld zie je ook vaak dat juist dikke(re) meiden minder populair zijn.

Als je wat ouder wordt komt vaak het besef dat het gelukkig niet alleen maar om de buitenkant gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat ''dunnere zelfverzekerde mensen'' de onzekeren een slecht gevoel aan praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is eigenlijk typisch iets voor veel vrouwen zich te dik te vinden. En met het ouder worden, de groei naar het vrouw zijn van meisjes komen de zorgen ook.
Mogelijk dat gewicht vooral voor vrouwen een belangrijk item is omdat vrouwen meer dan mannen aan een
bepaald schoonheidsideaal moeten voldoen. In onze cultuur betekent dat slank zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de meeste mensen niet goed naar hunzelf kunnen kijken. Zij kijken wel maar altijd met een voorbeeld van iemand anders.
Dan zien zij anderen en hoe anderen naar die anderen kijken (snap je me nog?). Daaruit haalt zij conclusies wat een voorbeeld is en wat niet. En dunne meisjes krijgen nu eenmaal een hoop aandacht van anderen. Lust is daar een onderdeel van. Mensen willen gezien worden. En als anderen met lust en waardering kijken dan is dat wel een hele positieve manier om gezien te worden (dit kunnen gedachten zijn).

Bovendien kijkt zij niet naar haarzelf. Zij kijkt naar een spiegelbeeld of vanuit een hele rare perspectief (namelijk van bovenaf zijlings). Zij kijkt dus altijd op heuveltjes en ziet niet wat erachter zit. En borsten zijn natuurlijk ook heuvels. Ze kan gewoon niet op een gezonde manier zichzelf beoordelen.
Ik zag eens iemand die bij zichzelf een stukje vel vastpakte: Kijk vet.
En in de spiegel kijkt zij alleen maar naar 1 gebied. Ze ziet nooit het hele plaatje. Bovendien kijkt zij ook best vaak zichzelf bloot. Dus ziet zij dingen die anderen nooit zien. Waar is het anders altijd vreemd als je jezelf op een foto ziet. Heel anders dan in de spiegel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk uit een soort van zich minderwaardig voelen.
Veel meisjes en ook jongens willen zich spiegelen aan andere mensen, doordat ze erg onzeker zijn over zichzelf.
Ze denken zich daardoor beter te voelen, en lopen eigenlijk een fata morgana achterna.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat veel tienermeisjes zichzelf vergelijken met fotomodellen, ook al ontkennen zij dit stellig. Ik heb namelijk recent een onderzoek (online) gedaan onder zo'n 600 tieners waarin ik ook deze vraag stelde.

Veel tieners vinden zichzelf te dik, ongeveer 1 op de 3 tieners, de reden varieert, vaak vinden tieners al een beetje vet van de buik te dik of minder mooi en is dit een reden om af te vallen, voor anderen is dit gelegen in het feit dat zij denken zich beter te voelen als ze nog dunner worden (naar mijn idee vaak iets waar je bij moet oppassen) en er is weer een andere categorie die is gewoon te zwaar en zou gewoon moeten afvallen.

Daarnaast denk ik dat afvallen op het moment "in" is bij veel tieners. Je moet afvallen, anders hoor je er niet bij. Dat is eigenlijk een paar jaar geleden begonnen toen Sonja Bakker een hype werd. Daarnaast word/werd de hype erg versterkt op fora gericht op meisjes waar ze met elkaar praten over afvallen en dit maakt ernaar dat veel tienermeisjes, die al onzeker zijn, ook vonden dat ze dik waren en gingen afvallen. Dit is een cirkel geworden en erg lastig te doorbreken. Dit blijkt ook vaak in voedingslessen die ik regelmatig geef op het voortgezet onderwijs: Tieners denken gezond te eten, maar komen niet aan de juiste hoeveelheden toe. Dat is jammer vind ik, maar goed, wellicht is het aan jou om eens een spreekbeurt te doen op school of een gastdocent uit te nodigen. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit hebben we te danken aan de mode jongens en meisjes. Die willen samen met de reclamejongens ons doen denken dat als je als vrouw van 1.76m meer weegt dan een ons veren (of lood als je wilt) je dik bent. Het hele beeld in alle media is er op gericht om mensen het idee te geven dan ondergewicht een normaal postuur is. Hiervoor worden de modellen digitaal vermagerd. Er is al jaren een grote hoeveelheid aandacht om deze praktijken te stoppen. Echter, van het zomer bleer weer dat dit nog geen succes heeft gehad, zoals onderstaand plaatje wel weer laat zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is inderdaad een probleem. Slanke jonge meisjes denken dat ze er alleen maar bij horen als ze lijnen en superslank (eigenlijk ongezond mager) zijn. Ze worden hierdoor beïnvloed door de media.

Dagelijks krijgen jonge meisjes een stortvloed aan beelden en berichten over zich heen die vertellen hoe ze er volgens het heersende schoonheidsideaal uit zouden moeten zien. Denk hierbij aan bewerkte foto's in tijdschriften en op billboards en aan de videoclips op televisie. Deze geven hen het idee dat je iemand kunt worden, iets kunt bereiken als je aan dit schoonheidsideaal voldoet.

Niet alleen is het huidige schoonheidsideaal niet realistisch, het is helaas ook nog eens schadelijk voor vele jonge meisjes die hiermee opgroeien en zich daardoor vaak niet goed genoeg voelen. Een recentelijk onderzoek van het tijdschrift YES, liet zien dat maar 11% van de ondervraagde meisjes over voldoende eigenwaarde denkt te beschikken. Negentig procent van de jonge vrouwen heeft faalangst en dat uit zich in niet naar school durven, bang zijn dat anderen je niet leuk vinden, ziek zijn tijdens toetsweken en jezelf lelijk vinden.

Naast dit gebrek aan zelfvertrouwen heeft het nastreven van dit onrealistische schoonheidsideaal ook nog gevolgen voor de gezondheid. Het lichaam dat nog volop in ontwikkeling en groei is, krijgt niet voldoende voedingsstoffen om optimaal te kunnen groeien en presteren. Dit kan tot ondervoeding en eetstoornissen leiden, maar heeft ook invloed op de schoolprestaties.

Voor jou ben ik blij dat je een eigen visie hebt en niet meedoet aan dit ongezonde nastreven van dit onrealistische beeld. Misschien kun je je vriendin ook overtuigen dat ze meer kan bereiken met een gezond lichaam, dan een doel na te streven waarbij ze kans loopt schade op te lopen aan haar gezondheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doen ze omdat ze er graag bijhoren. Sociaal wenselijke dingen doen zorgt dat je beter bij de rest past en dat je populairder en meer geaccepteerd bent, denken heel veel meiden. Kennelijk denken die meiden dat het sociaal wenselijk is om met je gewicht bezig te zijn.

Hoe dat komt? Omdat ze de hele dag in de media bestookt worden met het ideaalbeeld: het gratenpakhuis. En omdat hun moeders (!) ook vaak over hun gewicht praten en zeggen dat ze aan de lijn zijn en er een paar kilo'tjes af willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is helaas de slechte invloed van de media. Modellen zijn over het algemeen ongezond mager en dat is tot een schoonheids-ideaal verheven. Jammer, want het is echt slecht voor je en veel mannen vinden het niet eens mooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen noemt de media weer als schuldige maar de media zijn niets anders dan de boodschappers, het zijn niet de bedenkers.

Het komt door mode-ontwerpers, die ontwerpen de kleding zodanig dat de kleding het beste uit komt wanneer het gedragen wordt door een zo dun mogelijk model. Het gaat de ontwerpers namelijk om de kleding, niet om de modellen.
Eigenlijk zouden ze gewoon kleerhangers moeten gebruiken tijdens modeshows, dan zouden ze pas het beeld weergeven waar ze aan willen voldoen. Maar omdat ze dan het verwijt zullen krijgen dat ze niet voor mensen ontwerpen doen ze dat niet.

En omdat de modellen die deze kleding dragen supermodel genoemd worden waarmee geïmpliceerd wordt ze superieur aan anderen zijn (terwijl de term supermodel eigenlijk slaat op de veel te hoge bedragen die ze er voor krijgen), gaan meisjes zich hier aan spiegelen. Maar eigenlijk spiegelen ze zich dus aan levende kleerhangers...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een autodealer staat toch ook altijd de mooiste uitvoering?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar dan gaat het ook daadwerkelijk om de auto.
Daar wordt ook geen mens voor misvormd.
Omdat veel meisjes dat ook zijn vandaag de dag. Ze eten vet, op school is niets gezonds te krijgen. Thuis wordt geen behoorlijk lunchpakket gemaakt. Junkfood is goedkoper dan een broodje gezond. Daarnaast sporten ze niet of nauwelijks.

Een mens hoort strak te zijn, de fotomodellen zijn ook niet allemaal mager. Dat is gewoon onzin. Op de foto hieronder staat Doutzen Kroes, mager? Kijk eens naar die benen, gewoon gezond.

Meisjes van 14 met zwembandjes, en dan zeuren als ze willen lijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze dat aangepraat krijgen.