Wat is het verschil tussen roeryoghurt en gewone yoghurt?

Eerst dacht ik, dat roeryoghurt dikker en lobbiger is dan gewone yoghurt. Echter, toen ik vruchtenyoghurt nam, stond er bij dat het roeryoghurt was, terwijl die yoghurt helemaal net dik en lobbig was.

10 jaar geleden
33.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
klopt, merkte ik ook, vruchtenroeryoghurt die bij wijze van spreken te drinken is...

Het beste antwoord

Gewone yoghurt bestaat in twee varianten, roeryoghurt en standyoghurt. Het verschil tussen deze twee varianten zit in de fermentatietemperatuur en duur. Fermentatie van yoghurt gebeurt door toevoeging van twee melkzuurbacteriën. Deze melkzuurbacteriën worden ook ‘levende yoghurtcultuur’ genoemd. Ze bestaan uit de staafvormige Lactobacillis delbrueckii ssp. Bulgaricus en de bolvormige Streptococcus salivarius ssp. Thermophilus. Deze melkzuurbacteriën maken de yoghurt zacht van smaak en licht verteerbaar. Voor de roeryoghurt wordt een lage temperatuur gebruikt (32 graden Celsius) en de bereiding neemt 10 tot 14 uur in beslag. De lage temperatuur zorgt ervoor dat de structuur van de yoghurt stevig en glad is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Roeryoghurt gist bij 31-32 graden, heeft ook lagere entgehalte de yoghurt blijft na het roeren nog stevig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
corzijlstra
10 jaar geleden
Dus gewone yoghurt blijft ongekoeld bij een tropenkamertemperatuur van 33 graden Celsius langer goed dan roeryoghurt? En wat versta je onder entgehalte?