Waar komt de specifiek lekkere grill smaak vandaan bij het grillen van vlees en is dit effect ook thuis op een fornuis te realiseren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Grillen kan je doen boven hete kolen, een gasvlam of boven een door electriciteit verwarmd element (wij noemen dit in Nederland vaak 'barbecueen' maar dat is feitelijk onjuist omdat wij maar kort verhitten en niet uren lang, daarom is het dus grillen wat wij doen).
Je kunt uiteraard ook grillen in een grillpan, je gebruikt in een goede grillpan geen vet (olie of boter) maar laat je vlees/groente op kamertemperatuur komen voordat je gaat grillen (zo is de overgang van temperatuur niet te groot).
Laat je grillpan goed heet worden, leg dan het vlees/groente op de grillpan. Het zal nu even vast komen te zitten aan de pan, en daarna loslaten. Dit geeft een krokant korstje, en dat is waar jij op doelt met die smaak: die komt doordat het vlees heel even schroeit en gaart, wat de Maillardreactie heet. (ook wel niet-enzymatische bruinkleuring genoemd). Dit is een chemische reactie die optreedt tussen reducerende suikers en aminozuren (bijvoorbeeld in eiwitten) onder invloed van warmte.
Grillen is doordat je geen extra vet toevoegt gezonder dan gewoon bakken in een pan, en kan een andere smaak geven aan je vlees of groente.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op een grill wordt er vlees gebakken zonder bakboter, gewoon op een open vlam.
Dat kan natuurlijk niet op een gewoon huis fornuis.
Het is wel te evenaren tussen een echte elektrische grill maar dan doet u daar best nog een beetje bbq kruiden op want dat bepaald de smaakt en bootst de grillade op een open vuur een beetje na. Meestal gebruikt men daar Provenciaalse kruiden voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedoel je echt grillen boven vuur? Een houtskoolvuur of houtvuurtje geeft ook specifieke smaakstoffen af door de rook die ontstaat.
Vlees geroosterd boven vuur op een barbecue zal altijd die specifieke smaak hebben
en die is niet te evenaren met een grillapparaat zonder die rook.

Normaal gegrilld vlees op een electrische grill of grillpan smaakt allemaal hetzelfde.
Wil je dus gewoon de specifieke smaak van het grillen, dus zonder de smaak van boter of braadvet, dan kan je die gewoon ook in een grillpan op het fornuis bereiken.

Doe dan geen vet of olie in de pan, maar smeer het al dan niet gemarineerde vlees in met wat olie en leg dit in de hete pan.
amc