Hoe weet ik of het velletje van de worst ook eetbaar is?

Unox is eetbaar. Salami vaak niet. Soms is het duidelijk maar soms ook totaal niet

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
31.2K

Antwoorden (4)

De korst/het velletje hoeft niet eens slecht voor je te zijn.

Maar goede worsten kunnen vaak met velletje gegeten worden.

Voor de harde worsten geldt ook dat ze meestal met velletje gegeten kunnen worden, al zijn er mensen die het een vervelend idee vinden dat dat velletje in feite een stuk darm is. Is het velletje synthetisch, dan haal je het eraf. Vaak kun je dat (als het niet op de verpakking staat) uitvinden door een klein stukje eraf te halen. Gaat dat heel makkelijk in één keer, dan is het velletje waarschijnlijk synthetisch en kun je het beter niet opeten. Scheurt het heel snel, is het niet duidelijk één laag die loslaat van de wordt en ziet de scheurrand er vezelig uit, dan heb je te maken met een traditionele worst die je met velletje en al kan eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toevallig kreeg ik eergisteren een paar stukjes worst waarvan het velletje niet eetbaar bleek. Daar kwamen we achter doordat het niet fijngekauwd kon worden. De worst ging eraf, maar het laagje plastic bleef over. Daaraan kan je het herkennen: het is niet kauwbaar.
Amadea
10 jaar geleden
Alles in de voeding is eetbaar. Eetbaar is daarom niet gelijk aan verteerbaar of voedzaam. Je zou beter vragen of het vel van een worst bedoeld is om te eten. Je zult dadelijk wel voelen dat het hier over plastiek gaat of niet. Wanneer je toch plastiek van de worst in de mond zou krijgen en in het ergst senario zou je er toch op kauwen totdat het geschikt is om in te slikken dan zal het wel langs de natuurlijke weg verdwijnen, zowel langs boven als langs onder. Maar het is in ieder geval niet giftig. Ons verteringssysteem is tot veel in staat.
Als het echt niet duidelijk is dan is het normaal gezien eetbaar.
Bv het rode omhulsel van de kaasjes babybel is gemaakt van een soort hars wat men zonder moeite zal kunnen kauwen wegens zacht, maar je zal wel voelen dat het niet bedoeld is om op te eten.
Bij velletjes van een worst is dat het zelfde. Je moet een onderscheid ook maken tussen niet eetbaar en het niet lusten. Zo is een knakworst veel harder dan een wiener worst. Dan zou je kunnen twijfelen of het eetbaar is maar als je doorbijt bij de knakworst dan zal je wel merken dat het eetbaar is.
Het verschil tussen eetbaar en plastiek is zeker goed te onderscheiden
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En waarom dan 3 minnetjes, minimum aan beleefdheid
Het verschil tussen zachte en harde worsten is duidelijk.
Van zachte worsten is het vel eetbaar, maar bij harde worsten wordt er heel vaak conserveermiddel gebruikt en die rommel kunnen we missen.
Ik verwijder bij iedere harde worst het vel