Gelatine wordt meestal gemaakt van varkensbotten. De primaire stof daarvoor is collageen. Verliest collageen volledig zijn eigenschappen?

In de Islam is varkensgelatine niet toegestaan om te consumeren. Dit verandert wanneer het van de ene substantie naar de andere gaat. De primaire stof voor gelatinr is collageen. Verliest het collageen volledig zijn eigenschappen als smaak, kleur, geur etc als gelatine wordt gemaakt of niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Door de manier van productie van gelatine is er alleen nog een zuiver eiwit over. In eerste instantie worden huiden, botten enz. "geweekt" in een sterk zuur of een sterke base. Dat breekt nogal wat af. Vervolgens wordt dit langdurig in heet water getrokken. Door de eerste behandeling met zuur of loog is een vergelijking met het trekken van bouillon niet mogelijk. Ook is er in zuivere gelatine geen DNA aanwezig.
Wat u bedoelt met " van de ene substantie naar de andere gaat" is me niet helemaal duidelijk. Van een goed gemaakte gelatine is het -anders dan via het etiket op de verpakking- niet te achterhalen of die gemaakt is van varken, rund, vis of welk dier dan ook. Bij mijn weten wordt gelatine ook gemaakt uit de kadavers, die de destructie ophaalt bij boeren, dierenartsen en dergelijke.
Over de religieuze kanten van gebruik van gelatine weet ik te weinig voor een uitspraak. Mogelijk kunt u dat zelf beoordelen op grond van het vermelde. In veel gevallen kunt u in plaats va gelatine gebruik maken van agar, gemaakt van zeewier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank u voor uw reactie.
wat ik bedoel met van de ene substantie naar de andere gaan is: Als de natuurlijke substantie van gelatine, afkomstig van varkens, verandert in een andere substantie. Als na een chemische reactie de natuurlijke substantie van gelatine verandert in een andere substantie en dus hierdoor zijn eigenheid, smaak, kleur, geur en andere bijzonderheden volledig verliest, dan hoeft het geen probleem te zijn om gelatine te gebruiken en nuttigen. Maar het is niet toegestaan om de producten waar gelatine in zit te nuttigen als blijkt dat zij de bovengenoemde eigenschappen niet volledig verliest. Weet u of de structuur van ‘’collageen’’, wat de primaire stof is van gelatine, na een chemische reactie wel volledig verandert in een andere substantie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit vind ik een moeilijke vraag. Als je een veel eenvoudiger stof neemt, suiker, dan kan je die zien als een chemische stof. Zuivere suiker (ik heb het nu over sacharose) wordt niet meer in verband gebracht met de plant, waar het uit werd gehaald. Natuurlijk zit hier geen religieuze achtergrond achter, die er wel zit in het geval van de (chemisch gezien veel ingewikkelder) stof gelatine. Gelatine is niet meer het oorspronkelijke collageen, het gedraagt zich ook anders. Collageen is een uit drie aminozuurketens, die in heet water uit elkaar vallen. Bij afkoeling gaan ze wel weer aan elkaar hechten (vandaar het stijf worden van de oplossing), maar ze komen niet meer tot de oorspronkelijke opbouw, er komen holtes en kanalen in. In mijn ogen, wees u er heel erg van bewust dat ik geen kennis heb van de Islam, is gelatine een andere stof geworden dan collageen, met andere eigenschappen. Wat ik hier opschrijf is gezien vanuit een (bio)chemische blik. Ik zou haast zeggen, vergelijk het met zetmeel en suiker: ze zijn uit dezelfde atomen opgebouwd, maar hebben andere eigenschappen.
Heb ik hiermee uw bijzonder goede vraag kunnen beantwoorden?