Gelatine wordt meestal gemaakt van varkensbotten. De primaire stof daarvoor is collageen. Verliest collageen volledig zijn eigenschappen?

In de Islam is varkensgelatine niet toegestaan om te consumeren. Dit verandert wanneer het van de ene substantie naar de andere gaat. De primaire stof voor gelatinr is collageen. Verliest het collageen volledig zijn eigenschappen als smaak, kleur, geur etc als gelatine wordt gemaakt of niet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Door de manier van productie van gelatine is er alleen nog een zuiver eiwit over. In eerste instantie worden huiden, botten enz. "geweekt" in een sterk zuur of een sterke base. Dat breekt nogal wat af. Vervolgens wordt dit langdurig in heet water getrokken. Door de eerste behandeling met zuur of loog is een vergelijking met het trekken van bouillon niet mogelijk. Ook is er in zuivere gelatine geen DNA aanwezig. Wat u bedoelt met " van de ene substantie naar de andere gaat" is me niet helemaal duidelijk. Van een goed gemaakte gelatine is het -anders dan via het etiket op de verpakking- niet te achterhalen of die gemaakt is van varken, rund, vis of welk dier dan ook. Bij mijn weten wordt gelatine ook gemaakt uit de kadavers, die de destructie ophaalt bij boeren, dierenartsen en dergelijke. Over de religieuze kanten van gebruik van gelatine weet ik te weinig voor een uitspraak. Mogelijk kunt u dat zelf beoordelen op grond van het vermelde. In veel gevallen kunt u in plaats va gelatine gebruik maken van agar, gemaakt van zeewier.

Bronnen:
R.W. Moskowitz (2000) - Role of collagen...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100