Verkopen ze in Oostenrijk kartoffelknödel?

Ik lust enorm graag Duitse aardappelknoedels, maar mijn voorraad is bijna op. Nu laat ik me er geregeld opsturen door een achternichtje uit München. Maar vermits ik binnen veertien dagen een busreis maak naar Wenen, vraag ik me af of ik de knoedels daar eventueel zou kunnen kopen en dus mijn nichtje niet hoef te vragen...

10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja hoor, Duitsland is niet het enigste land waar ze veel gegeten worden.
Oostenrijk heeft net zoveel recepten en beridingswijzen voor de knödeln dan Duitsland , Polen en diverse Balkanlanden.
In Oostenrijk staan ze echter meer bekend als 'Erdäpfelknödel of - Klösse'.
Ze zijn daar ook in de supermarkten te verkrijgen en zelfs Pfanni is daar een van de bekende merken die de Knödeln aanbieden als kant-en -klaar poeder dat alleen nog aangeroerd hoeft te worden. Ook deeg voor Kartoffelknödel wordt daar al klaargemaakt en verpakt om te verkopen.
Bij de Oostenrijkse 'Waldviertlerknödel' is het aandeel rauwe aardappel tot 3/4 hoger
dan de normale kartoffelknödel.
In Oostenrijk zijn ook de zoete fruitknödels zeer geliefd. Dat zijn vooral de Marillenknödel (aardappeldeeg gevuld om een abrikoos) en de Zwetschenknödel (hetzelfde maar dan met een pruim).
Probeer ook eens om het aardappeldeeg te vullen met stukjes gebakken spek of gebakken blokjes brood. Erg lekker!
Een balletje deeg in je hand nemen, met je duim een holte erin drukken, hierin de vulling en het deeg er weer omheen dichtdrukken. Met natte handen glad wrijven en in het gezouten hete water laten glijden.

Toegevoegd na 24 minuten:
Ze zijn ook heel simpel zelf te maken van aardappelpuree. Zo veel lekkererder dan de Pfanni knödels! Daarvoor kook je 1 pond afkokers gaar en stampt ze tot puree. Doe er dan zout, peper en nootmuskaat naar smaak door en werk er 100 gr. aardappelzetmeel of maizena en een eidooier doorheen. Vorm er dan met natte handen grote of kleine 'knödels' 'van. Breng gezouten water aan de kook en laat eerst een 'proefballetje ' garen. Is het deeg nog te slap doe er dan wat zetmeel (of maizena) door. Is de proefknödel goed na het garen, dan kan de rest met een gerust hart ook in de pan.
amc
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
dat is nu eens een fantastisch antwoord zie... bedankt!