Hoe lang is vla houdbaar na opening?

Ik vraag me dat af. Op een pak vla staat altijd aan de bovenkant een houdbaarheidsdatum, maar de vla was 5 dagen over de datum. Het was al wel zo'n 1,5 week open volgens mij. Het zag er niet raar uit ofzo. Ik neem aan dat het niet kwaad kan maar zou het wel graag willen weten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
32.9K

Antwoorden (4)

ongeopend zou je hem na 5 dagen over de datum nog wel op kunnen eten ik weet niet hoe het zit als hij al open is meestal word je hier niet bijster ziek van maar het is nooit goed
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je ziet het echt als de vla inmiddels bedorven is, want dan dobberen er stukjes blauwe schimmel in. Is het nog volledig geel, dan kan je het probleemloos consumeren.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar was jouw vla ook al anderhalve week open Rosalie? Ik zou het pak zonder te kijken weggooien.
Het makkelijke antwoord is "minstens even lang als op het pakje staat aangegeven met de THT", zelfs na opening, mits je niet erin geroerd hebt of met je vingers of lippen eraan gezeten.
Maar zoals heel veel andere levensmiddelen, gaat het product vaak langer mee dan de THT die de fabrikant aangeeft. Ik zou zeggen dat 2-3 extra dagen hoeft geen probleem te zijn, waarbij het uiterlijk, smaak en geur van het product je meer zullen zeggen dan welke advies dan ook wat je hier kan lezen.

In ieder geval is het belangrijk dat als het pakje buiten THT is, je de pak helemaal openmaakt, zodat je goed zicht hebt op de inhoud. Als je ziet brokjes (of laat maar staan zichtbare schimmels), dan is het te ver gegaan.
Laat je trouwens niet verleiden door mensen die zeggen dat, net zoals yoghurt, vla heel erg lang mee gaat, en zolang het niet zichtbaar bedorven is, is er niets aan de hand, want dat is niet waar. Vergeet niet dat vla is geen yoghurt. Yoghurt blijft heel erg lang goed na THT omdat het heel zuur is, en de levende bacteriën die erin zitten kunnen de bederfbacteriën wegconcurreren, maar vla bevat niet deze bacteriën en is niet zo zuur. Vla gaat lang mee omdat het product gekookt is, hygiënisch wordt verpakt, en conserveringsmiddelen bevat. Als je niet hygiënisch omgaat met een geopende verpakking, dan zal deze zelfs binnen de THT bederven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het geen slagroom vla is, gaat het nog lang mee nadat het pak geopend is en ook over datum is.
Mijn zoon is de vla-eter bij ons en zijn pak staat soms wel 2 weken geopend in de koelkast. Hij is snel twijfelend als hij iets ruikt of er iets in zijn eten zit, wat er niet hoort volgens hem. Hij is erg sensitief en ruikt eigenlijk aan alles, gaat bij hem automatisch. Hij eet de vla eigenlijk altijd over datum en soms na 2 weken nog.
Zelf eet ik het niet dus let er niet op verder. Hij is er nog nooit ziek van geworden of heeft er ook maar een greintje last van gehad.
Maar vertrouw op je neus en smaak. Is het niet zoals het moet smaken of ruikt het toch niet goed, weggooien!
amc