Waarom mag witte chocola chocola heten, er zit helemaal geen cacao in?

Volgens de Nederlandse Warenwet mag iets ‘chocolade’ heten als er tenminste 32% cacao in voorkomt. Melkchocolade moet tenminste 34% cacaopoeder bevatten, voor puur geldt 54% en voor extra bitter 65%.

Waarom mag witte chocola dan alsnog de naam : chocola dragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag overigens!

Antwoorden (3)

Klopt het mag geen chocolade heten maar wel 'witte chocolade'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook je antwoord was goed en verdient een + hoor! Iets minder uitgebreid, maar toch correct... :-)
Je hebt gelijk. "Witte chocolade" mag niet de aanduiding "chocolade" dragen. Het moet dan heten... tja: "witte chocolade".

Zie hier de letterlijke tekst uit het Warenwetbesluit Cacao en chocolade.

Artikel 1

In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

a. cacaoboter: het vet verkregen uit cacaobonen of delen van cacaobonen;
b. cacaopoeder of cacao: de waar die wordt verkregen door gereinigde, gedopte en geroosterde cacaobonen tot poeder te verwerken;
c. chocolade poeder, huishoudchocoladepoeder, gesuikerde huishoudcacao of gesuikerd huishoudcacaopoeder: de waar die bestaat uit een mengsel van cacaopoeder en suiker;
d. chocolade : de waar die wordt verkregen uit cacaoproducten en suikers;
e. melkchocolade of huishoudmelkchocolade: de waar die wordt verkregen uit cacaoproducten, suikers en melk of melkproducten;
f. witte chocolade : de waar die wordt verkregen uit cacaoboter, melk of melkproducten, en suikers;
[...]

Let op de verschillen tussen d. e. en f.
Het zijn dus drie aparte benamingen: "chocolade", "melk chocolade", en "witte chocolade".

Toegevoegd na 4 minuten:
De verwarring ligt in het feit dan in de volksmond alle soorten chocolade als "chocolade" worden gezien, en dan mag deze puur, melk- of wit of met amandelen zijn, maar wij vinden alle soorten toch 'chocolade'.
Voor de wetgeving is de aanduiding een gereguleerd concept, en mag je deze niet door elkaar gebruiken. "Witte chocolade" is geen "chocolade", en andersom ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het ook witte chocolade noemen terwijl het alleen melk en vet is maar niemand wil op een verpakking vettemelk letter zien
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaar dat de wetgeving het toelaat om de naam "witte chocolade" voor dat product te gebruiken.