Mogen conservenblikken van nieuwe etiketten met een nieuwe houdbaarheidsdatum worden voorzien?

Ik hoorde laatst iemand vertellen dat hij voor zijn werk etiketten van conservenblikken haalt en er nieuwe omdoen met een nieuwe houdbaarheidsdatum om ze alsnog te kunnen verkopen. Mij vraag: mag dat en waar doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal je eens een mooi verhaal vertellen: ik heb gewerkt als begeleider op een sociale werkplaats. Op een gegeven moment kwamen er vacuüm zakken soep binnen waar wij de datum van die dag op moeten plakken en een houdbaarheid sticker van een jaar later. De soep was in China gemaakt, heeft daar een jaar opgeslagen gelegen. Kwam na dat jaar naar Amsterdam en heeft daar 4 jaar in een loods gelegen. Uiteindelijk kwam het naar "onze" opslag waar het ook enkele maanden heeft gelegen. De consument wordt gewoon bedrogen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oja, merk: unox.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me vrij onzinnig om dit op grote schaal te doen gezien hoe lang een blik houdbaar is.

Het beste antwoord

Het klinkt misschien raar, maar je moet onderscheid maken tussen twee concepten die betrekking hebben tot houdbaarheid:
- Levensmiddelen met een THT (tenminste houdbaar tot)
- Levensmiddelen met een TGT (te gebruiken tot)

Levensmiddelen met een TGT mogen niet meer verkocht worden na deze datum, en in feite is het ook niet raadzaam om ze te consumeren. Deze datum moet je in feite lezen als "uiterste consumptie datum". Het gaat hier vaak om producten met een zeer korte houdbaarheid (in de regel minder dan 5 dagen)

Voor de producten met een THT (o.a. conservenblikken) geldt dat in beginsel de fabrikant van het levensmiddel de THT vaststelt en op de verpakking aanbrengen, maar ook de verkoper van het levensmiddel mag de THT vaststellen c.q. verlengen, en op de voorverpakking aanbrengen. Degene die de datum vaststelt en aanbrengt, wordt meteen verantwoordelijk voor de kwaliteit van het product. Dat betekent dat als een bedrijfje dat gespecialiseerd is in deze zaken (en die zijn er) een nieuwe datum aanbrengt op de blikjes, en iemand wordt hierdoor ziek, dan zijn ze volledig aanspreekbaar en verantwoordelijk.

Je vraagt ook waar dit gebeurt, en het antwoord is simpel: overal waar iemand winst hiermee kan maken. Het is aan de NVWA om te controleren of dit netjes gebeurt, en om de bedrijven te helpen is er een infoblad op internet te vinden. Zie de link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In principe mag dat, degene die dat doet is dan verantwoordelijk voor de kwaliteit tot de nieuwe datum. Of het verstandig is is wat anders...

Toegevoegd na 7 minuten:
Van wikipedia: "Ten minste houdbaar tot"

Op alle overige producten, waarvoor de verplichting geldt een houdbaarheidsdatum te vermelden, dient gebruikgemaakt te worden van de vermelding Ten minste houdbaar tot [dd/mm/jjjj]. De afkorting t.h.t. of THT wordt hier soms voor gebruikt. Het gaat hierbij om producten die een houdbaarheidsdatum hebben van vijf dagen of meer.
In tegenstelling tot de vermelding "te gebruiken tot" is deze vermelding níet een uiterste consumptiedatum. De fabrikant garandeert de kwaliteit van zijn product tot de vermelde datum. Na het verstrijken van deze datum kan de kwaliteit van het product achteruitgaan, maar is nog steeds geschikt voor consumptie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij mag dat helemaal niet want dat is vervalsen van de gegevens die er bij productie opgezet zijn ter beveiliging van de volksgezondheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat geldt volgens mij wel voor koelverse producten, niet voor lang houdbare producten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zie de toevoeging aan mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het mag wel. Van mij een + En trouwens, niet omdat Wikipedia het zegt, maar gewoon omdat het wettelijk gezien toegestaan is, en niet alleen voor blikjes, ook voor vlees, vis, noem maar op... alleen als er een TGT (te gebruiken tot) datum vermeld is, dan is dat de uiterste limiet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gabi: er is eens bepaalt wat de datum moet zijn op dat blik, waarom is dat dan niet meteen een x aantal jaar verder gezet? Later er een ander etiket op plakken riekt voor mij toch wel naar iets vreemds. Waarom kiezen ze voor jaartal x terwijl x+4 ook mogelijk is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ooit sardientjes gegeten uit een blik die 20 jaar overdatum was (geen grap, echt waar), en ze waren heerlijk.
Het punt is dat fabrikanten van met name blikken bijna nooit langer dan 2 jaar THT op een blik zetten omdat ze 100% garant moeten staan voor die tijd. Daarna kan de blik oxideren, bombage tonen, noem maar op, en dan zouden ze een claim krijgen. Daarnaast willen ze niet hun product jááááren lang in de handel hebben en geen nieuwe verkopen.
90% van de blikken kan prima langer mee, en is er dus geen probleem om de THT te verlengen, maar de fabrikanten doen dat toch liever als de blik nog niet verkocht is, dan helemaal van begin af. Zekerheid en marketing, daarom.
Natuurlijk mag dat niet. Het is namelijk niet voor niets een regelgeving dat de consument beschermen moet tegen wanpraktijken waarin je niet krijgt waarvoor je betaalt, namelijk een produkt waarin gegarandeerd wordt, door de fabrikant, dat dit voldoende voedingswaarden bezit.
In feite is het bedrog en dit mag natuurlijk niet!
Allicht zal het in deze tijd zeker wel gebeuren, eerlijkheid telt niet meer helaas in deze tijd. Niemand die het zelf in zijn bedrijf meemaakt, zal echter aan kunnen geven hoe vaak en waar dit gebeurt. Dit gebeurt natuurlijk niet in het openbaar, want dan zouden ze vanwege bedrog, een probleem hebben met de warenwet.
Het is dan ook niet algemeen bekend waar ze deze praktijken uitvoeren.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas fout amc.
Het is wel toegestaan, maar zoals Mendelson schrijft, is het de vraag of het wijs is, en onder welke voorwaarden mag.
Maar het mag.
amc
11 jaar geleden
Oeps (^-^) ! Weer wat geleerd Gabi....rare regelgeving hoor. Wie kan dan nog met een gerust hart een blikje kopen waarin alle voedingswaarde nog gegerandeerd aanwezig is? We worden dus besodemieterd waar we bij staan en het is nog toegestaan ook!!!!!
Ach, niets verbaast me meer tegenwoordig...............Ik ben blij dat ik tenminste altijd de moeite neem om zelf mijn groentes te telen , te wassen en te snijden. Het is wat meer werk, maar ik vind het gelukkig leuk werk! Toch vind ik dat het niet zou mogen! Maar ja, wie ben ik???