Ongezuurd meel is dat, waar geen gist pf ander rijsmiddel aan toegevoegd is. Van meel (tarwe- of tarwe- met gerstemeel) en water worden de platte koeken, matze, gebakken.

Het recept komt uit de tijd van de bijbel. Het is het enige 'brood' dat de joden gedurende de week van het Pascha mogen eten. Om te voldoen aan de huidige eisen voor het Pascha mag er tussen het tijdstip dat het meel met water in aanraking komt en het matze-deeg gemengd, gekneed en in de oven geplaatst wordt, hoogstens 17 minuten verstrijken. Dat is omdat daarmee herdacht wordt hoe de Israëlieten in alle haast uit Egypte moesten vertrekken om daarmee uit de slavernij te komen.

Toegevoegd na 50 seconden:
pf = of
Amadea
11 jaar geleden
Matses zijn kant-en-klaar in de supermarkt te kopen, maar je kunt ze ook makkelijk zelf maken. Je kunt matzes maken met tarwemeel*, gerstemeel* of allebei. (Er is zelf speciaal 'matzemeel' op de markt).

Ingrediënten: 500 gram meel en 200 ml water. Kneden tot deeg. Hiervan platte 'koeken' maken en er enkele gaatjes inprikken (voorkomt bollen). Op bakplaat bakken zo'n 10 minuten op 250° C. Daarna direct opeten of laten afkoelen en in een luchtdichte doos bewaren. (De Joden voltrekken dit proces binnen 18 minuten, om eventuele gisting uit de lucht te voorkomen)

Matzemeel is dus een graanproduct om matzes mee te bakken.