Kun je je menstruatie in toom houden door anders te eten?

Tegenwoordig kijk ik vaak naar 'the food hospital', een programma waar ze aandoeningen denken minder erg te maken door anders te eten. Raar genoeg, werkt in de meeste gevallen! Ik vraag me af of door anders te eten, je je menstruatie minder erg kan maken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Kort voordat uw maandstonden beginnen, produceren de endometrische cellen die de binnenwand van de baarmoeder vormen, grote hoeveelheden prostaglandines. Wanneer deze cellen afbreken gedurende de menstruatie, worden de prostaglandines vrijgegeven. Zij vernauwen de bloedvaten in de baarmoeder en doen haar spierlaag samentrekken, wat pijnlijke krampen veroorzaakt. Sommige van de prostaglandines geraken ook binnen in de bloedsomloop, en veroorzaken hoofdpijn, misselijkheid, braken, en diaree. Onderzoekers hebben de hoeveelheid prostaglandines gemeten die geproduceerd worden door de endometrische cellen bij vrouwen met menstruatiepijn en stelden vast dat dit niveau hoger was dan bij andere vrouwen. De concentratie prostaglandines die in de bloedsomloop circuleren, is ook hoger. Er kan een meer fundamentele aanpak bestaan. Eerder dan zich toe te spitsen op de prostaglandines zelf, zou het kunnen helpen om zich te concentreren op de cellulaire "fabrieken" die hen maken. We weten immers dat geboortebeperkingspillen, de menstruele pijn verlagen, en blijkbaar doen zij dat door het verminderen van de groei van de endometrische cel-laag. Hoe kleiner deze laag van cellen is, hoe minder weefsel er is om prostaglandines te maken. In elke maandelijkse menstruatie cyclus, stijgt en daalt de hoeveelheid oestrogeen in het lichaam van de vrouw. Oestrogenen zijn vrouwelijke geslachtshormonen. U kan zich die voorstellen als een soort van hormonale meststof, die de cellen van uw lichaam doet groeien. Oestrogenen zijn verantwoordelijk voor borstontwikkeling in de puberteit, en elke maand, zorgen ze ervoor dat de wand van de baarmoeder verdikt in anticipatie van een zwangerschap. Als u de hoeveelheid oestrogenen zou meten in de bloedsomloop van een vrouw wanneer de maandstonden van een vrouw ophouden en een nieuwe cyclus begint, zou u kunnen vaststellen dat het niveau langzaam stijgt. Gedurende ongeveer twee weken, klimt het niveau naar een piek en dan daalt het scherp rond de tijd van de ovulatie (eisprong). Het niveau stijgt dan opnieuw in de tweede helft van de maand, en zakt dan net voor de volgende maanstonden. De baarmoeder werpt dan de celwand af in een menstruatiebloeding, wat gepaard gaat met krampachtige pijn. De hoeveelheid oestrogeen in uw bloed wordt voortdurend aangepast. Sommige soorten voeding duwen hormoonniveaus naar omhoog, andere doen hen dalen. Vet doet oestrogeen niveaus stijgen. bron volgt.

Bronnen:
users.telenet.be/myprojects/gezondevoeding...

Ik kan uit je vraag niet opmaken of je in de overgang zit, een normale menstruatie hebt en of je gezond bent. Maar in algemene zin: Je kunt je menstruatie in gezonde toestand niet beinvloeden met voeding. Hoewel het lichaam natuurlijk wel over voedingsstoffen moet kunnen beschikken om hormonen te maken. Maar als je normaal eet en goed gevoed bent, is het lichaam zelf dat je hormonale cyclus regelt; de duur van de menstruatie, impact op hoe je je voelt ed. Het is zeker wel zo dat in ondervoede toestand de menstruatie kan verdwijnen. Dit is vaak het geval bij anorexia nervosa en je ziet het wel eens bij topsporters. Dat zijn extreme situaties. In de overgang kun je met voeding wel de overgangsklachten verminderen en heb je met voeding invloed op de gevolgen van de overgang.

Zoals ook hierboven is geschreven; enkel als je ernstig ondergewicht hebt dan blijft je menstruatie uit. Zover ik weet is er geen voedsel dat je menstruatie minder erg kan maken maar bepaalde kruiden zouden wel de pijn kunnen verlichten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100