Weet iemand waar chiazaadjes goed voor zijn?

Ik lees de laatste tijd veel over chia zaadjes. Weet iemand waar deze zaadjes goed voor zijn en hoe je ze het beste kunt eten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Chiazaden zijn kleine zaden, maar zitten boordevol vitaminen, mineralen, vezels en eiwitten. Niet voor niets wordt chiazaad door velen dan ook een superfood genoemd. Chiazaad is rijk aan goede voedingsstoffen. Het bevat eiwitten, antioxidanten, calcium, kalium, ijzer, foliumzuur, omega-3-vetzuren en borium. Het zaad wordt dan ook vele gezondheidsvoordelen toegedicht. Het verlaagt de kans op botontkalking, is goed voor hart- en bloedvaten, verbetert de stoelgang en vertraagt het verouderingsproces. Afslanken Ook zou chiazaad helpen als je wilt afvallen. Door ze in je voeding te gebruiken, heb je namelijk sneller een voldaan gevoel. Dit komt omdat ze veel water opnemen. Daarnaast zitten ze boordevol vezels wat zorgt voor een verzadigd gevoel. En bevatten ze veel antioxidanten die ervoor zorgen dat de bloedsuikerspiegel op peil blijft. Toch heeft tot nu toe geen enkel wetenschappelijk onderzoek kunnen aantonen dat chiazaad echt helpt bij het afvallen. Hoe kun je ze gebruiken? Je kunt natuurlijk van alles proberen. Ze kunnen door een salade of in de soep, maar ook door de yoghurt of op een boterham met pindakaas. Of je welt ze in een glas water. Daarnaast zijn de zaadjes geschikt om een 100 procent natuurlijke energiedrank van te maken. Er zijn veel atleten die dit doen voor een extra energieboost. Bijwerkingen Chiazaad is niet voor iedereen geschikt. Het zaad heeft een bloedverdunnende werking en mensen die bloeddrukverlagende of vochtafdrijvende medicijnen gebruiken, moeten het zeker niet nemen. Ook mensen met een te lage bloeddruk kunnen beter geen chiazaad nemen. Andere bijwerkingen van chiazaad zijn een opgeblazen gevoel, winderigheid en diarree. In sommige gevallen kan chiazaad een allergische reactie veroorzaken.

Bronnen:
http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/artik...

Chia zaad bevat allerlei gezonde stoffen: - omega-3 vetzuren - vezels - antioxidanten - proteïnen en mineralen (o.a. calcium, magnesium, ijzer) Om ze te gebruiken moet je ze eerst minstens 10 minuten weken in water. Want ze zijn normaal heel hard en kunnen dan niet goed door je lichaam opgenomen worden. Aanbevolen hoeveelheid is 1-2 eetlepels per dag. Ik doe ze zelf altijd door mijn muesli, avond ervoor zet ik yoghurt met muesli, lijnzaad en chiazaad in de koelkast, en in de ochtend kun je het zo opeten.

Voedingswaarden en gezondheidsvoordelen In 28 gram gedroogd chiazaad zit 9% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) proteïne (4 g), 13% van de ADH vet (9 g) (waarvan 57% alfalinoleenzuur) and 42% van de ADH aan voedingsvezel (11 g), bij een dagelijkse inname van 2000 calorieën. Daarnaast ook nog 18% ADH calcium, 27% ADH fosfor en 30% ADH mangaan. De zaden bevatten fosfor, mangaan, calcium, kalium en natrium in hoeveelheden vergelijkbaar met andere eetbare zaden, zoals lijnzaad of sesamzaad. Een eerste systematische beoordeling van de beschikbare gegevens wijst op de verwachtingen die er zijn van chia als gezonde voeding bij bepaalde ziektes, maar laat ook zien dat deze verwachtingen niet berusten op bewijzen afkomstig uit enig onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Chia_%28plant...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100