Kun je voor zelf verse kaas maken (b.v. cottage cheese, mozzarella, paneer, feta e.d.) ook melkwei gebruiken afkomstig van 't maken van kefirkaas?

Bij de bereiding van kefirkaas blijft na scheiding een vast produkt (de kefirkaas) en een vloeibaar produkt (de melkwei) over.
Het gaat dus om de zure melk(kefir)wei.
Normaal gesproken maak je verse kaas met b.v. citroensap, azijn etc., maar misschien is de kefirwei dus even goed te gebruiken.
Voordeel zou ook zijn dat het niet allemaal weggegooid hoeft te worden en dat het ook vegetarisch is.

Toegevoegd na 6 dagen:
Dus ik bedoel de kefir-wei gebruiken als stremsel, het is n.l. zoals elke wei behoorlijk zuur.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

misschien heb je hier iets aan
Kwark of roomkaas melkkefir
Maak 1 liter Kefir 24 of 48 uur gerijpt, zoals u gewend bent.
Hoe voller de melk is die u gebruikt hoe dikker en voller het resultaat zal zijn.
Doe deze Kefir in een vergiet met daarin een schone theedoek en hang het vergiet
boven een grote kom.
Laat het nu uitlekken, dit duurt 5-8 uur.
Hoe langer je het laat uitlekken hoe dikker de kwark wordt.
Schep deze dikke kwark uit de theedoek in een kommetje of afsluitbaar bakje.
Peterselie, bieslook, thijm, oregano, kerrie, zout, peper, gember, of gewoon de kruiden die je lekker vindt er door doen en
Je hebt een hartige roomkaas voor op brood.
-Je kunt de kwark ook gebruiken als vulling voor een kwarktaart.

Toegevoegd na 55 seconden:
hier ook een leuk recept