Kan ik nog een Breaker eten als hij TEN MINSTE houdbaar was tot 24/2?

Ik heb honger, maar ben op dieet. Sonja Bakkeren. Nu mag ik nog een breaker vanavond, dus wou ik een breaker en een appel eten. alleen is hij over de datum.. Kan ik hem 4 dagen na houdbaarheid nog eten? Hij ruikt prima en er staat ten minste houdbaar tot, wat betekent dat hij nog wel langer houdbaar is en het er gewoon staat als soortvan waarschuwing, toch??

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja hoor kan je nog prima eten. Houdbaarheidsdatum De houdbaarheidsdatum is een door het Nederlandse Warenwetbesluit Etikettering van levensmiddelen voorgeschreven vermelding op een levensmiddelenproduct, die de klant informatie biedt over de uiterste datum waarop de consument het product moet hebben geconsumeerd of kan bewaren. Het warenwetbesluit regelt twee vormen van het vermelden van de houdbaarheidsdatum De Warenwet stelt deze aanduiding verplicht voor producten die zeer bederfelijk zijn, zoals vlees en verse groenten. Deze producten dienen gekoeld bewaard te worden in de winkel om microbiologisch bederf of uitgroei van ziekteverwekkende bacteriën te voorkomen. De bewaartermijn van deze producten is in de regel minder dan vijf dagen. Volgens de wet is er zelfs sprake van een zeer bederfelijk product als het product bewaard wordt beneden 7° (tussen 0° en 6°). Producten met het opschrift Te gebruiken tot [dd/mm/jjjj] moeten na het verstrijken van deze datum direct worden weggegooid. Indien de fabrikant een bewaartemperatuur voorschrijft tussen 0° en 6° dient de fabrikant een aanvullende waarschuwing of een productbeschrijving aan het product toe te voegen. Hierop moet worden vermeld hoeveel dagen na aankoop het product nog bewaard kan worden. Hierbij mag de reeds vermelde consumptiedatum niet worden overschreden. [bewerken]"Ten minste houdbaar tot" Op alle overige producten, waarvoor de verplichting geldt een houdbaarheidsdatum te vermelden, dient gebruikgemaakt te worden van de vermelding Ten minste houdbaar tot [dd/mm/jjjj]. De afkorting t.h.t. of THT wordt hier soms voor gebruikt. Het gaat hierbij om producten die een houdbaarheidsdatum hebben van vijf dagen of meer. In tegenstelling tot de vermelding "te gebruiken tot" is deze vermelding níet een uiterste consumptiedatum. De fabrikant garandeert de kwaliteit van zijn product tot de vermelde datum. Na het verstrijken van deze datum kan de kwaliteit van het product achteruitgaan, maar is nog steeds geschikt voor consumptie. [bewerken]Uitsluiting Fabrikanten die dagverse producten bereiden, zoals banket of gebak, hoeven geen houdbaarheidsdatum op hun producten te vermelden. Deze producten zijn namelijk bestemd om binnen 48 uur na bereiding geconsumeerd te worden. [bewerken]Houdbaarheidsdatum in de supermarktschappen Bron wikepedia

Welja, van een versnapering die een paar dagen langer bewaard is dan op de verpakking staat zul je heus niet ziek worden. De fabrikanten zijn verplicht om er zo'n streefdatum op te zetten. Dat is meer voor de winkeliers, dat die 'm na die datum niet meer mogen verkopen. Tenminste houdbaar betekent: het kan best nog enige tijd langer worden bewaard.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100