Wat is Irish soda bread in Nederland en waar is het te koop?

Ik Engeland was ik altijd gewend Irish soda bread te kopen. Kennen ze dat ook in Nederland? Hoe wordt dit genoemd en waar kan ik dit kopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kun je het zelf bakken. Er staan diverse recepten op internet.
Heb je een goede bakker? Dan zou je daar ook eens navraag kunnen doen (als je dat nog niet gedaan hebt).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maastricht bij John Mullins (Irish pub) Hier kun je het in elk geval eten.

Antwoorden (4)

Irish soda bread heet in het nederlands gewoon Iers sodabrood.
Het typerende aan dit brood is dat geen gist of desem wordt gebruikt om het te laten rijzen, maar dat hiervoor baksoda en karnemelk worden gebruikt.
Baksoda (natriumbicarbonaat) vind je het makkelijkste bij een toko.
Als je brood kant en klaar wil kopen, dan zou ik informeren bij natuurwinkels.
Het is trouwens zeer eenvoudig zelf te maken; je hoeft nuwelijks te kneden, en het deeg hoeft niet te rijzen. In de link staat een recept.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is ook een lekker iers soda brood als je toch aan het bakken gaat is het de moeite waard om het te proberen,want bij de bakker vind je het niet tenzij je een ierse bakkerij vind

370 gram volkorenmeel

130 gram bloem

1 afgestreken el fijn (zee)zout

1 afgestreken el baking soda (baksoda, zuiveringszout)

375-400 ml karnemelk

Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 225 graden Celsius.
Meng alle droge ingredienten luchtig in een grote kom.
Maak in het midden een kuiltje en giet de karnemelk erin.
Roer snel en losjes met een hand van binnen naar buiten tot een tamelijk vochtig
, maar samenhangend deeg.
Gebruik eventueel meer karnemelk.
Het is de bedoeling om losjes met de vingertoppen de deegmassa tot een deeg te maken.
Leg het deeg op een bebloemd werkvlak en vorm het deeg snel tot een ronde homp.
Leg de deeghomp in een ingevet bakblik (cake- of broodblik) en trek met
een scherp mes een kruis over het deeg.
Zet in de oven en bak 15 min op 225? C en daarna nog 25 min op 200? C.
Door op de onderkant van het brood te kloppen, kunt u horen of het gaar is, dan hoort u een holle klank.
Laat afkoelen op een rek.
Het is ook mogelijk om het brood op een ingevette bakplaat te bakken.
Vorm dan het deeg tot een ronde vorm en bak verder als aangegeven in het recept.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Arnhem zit een winkel waar ze engelse levensmiddelen verkopen

Hartley’s The English Shop
Adresgegevens

Winkelpassage Het Hemelrijk 2

6811 ER Arnhem
Telefoon    : 026 3519135

Fax            : 026 3707147

www.hartleysarnhem.nl

info@hartleysarnhem.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een engelse food winkel (Kelly) in de Zoutmanstraat in Den Haag en die is redelijk uitgebreid in hun assortiment; ook on-lin.