Wat bedoelen amerikanen met een 'cup'?

Ik lees vaak dat amerikaanse of buitenlandse mensen bijv. dit posten: 1/3 cup of oats en 1/4 cup of milk. Wat moet ik me voorstelln van een cup?

Weet jij het antwoord?

/2500

1 cup is ongeveer 250 ml. http://www.kookfreak.nl/matenengewichten.html

Een cup is een volume maat, een grote kop/mok bedoelen ze eigenlijk. Maar dit is een beetje lastig, omdat het ene product een groter volume heeft dan iets anders. 1 cup milk is dacht ik 250 ml melk. Maar wat ik zelf meestal doe is gewoon met google omrekenen: '1/3 cup oats in gram' en dan krijg je wel de juiste hoeveelheid. Je kunt ook een 'cup converter' app gebruiken als je een smartphone of tablet hebt, maar Google is vaak beter.

Een Amerikaanse cup is 240 ml (al zijn er 2 versies, de andere is 237 ml, maar dat verschil merk je toch niet). Ook op veel andere plekken wordt de cup als maat gebruikt, de hoeveelheden verschillen van 200 tot bijna 300 ml, de meeste zitten rond de 250. Je kan het in de praktijk gewoon afronden naar 250 ml, bij de meeste recepten komt het niet zo nauw, en een kwart liter is gewoon erg handig om mee te rekenen als je meerdere cups van iets moet gebruiken voor een recept. Als je moet werken met halve, kwart, zesde, achtste cups etc. is 240 als basis aanhouden handig, omdat je dan de hele tijd op mooie ronde getallen uitkomt. Er zijn in Nederland ook wel maatbekers te krijgen waar ook cups op aangegeven staan, maar als je gewoon het getal 240 of een kwart liter in je hoofd prent, kan je het makkelijk zelf omrekenen. Als je het vertaalt naar het Nederlands, bijvoorbeeld 240 ml aardbei, denken Nederlanders nogal eens dat je het gaat om iets vloeibaars en je de aardbei bijvoorbeeld moet pureren, omdat we in Nederland gewend zijn vaste dingen te meten in massa, en vloeibare dingen te meten in volume, maar Amerikanen (en anderen) gebruiken cups gewoon voor vloeibare én vaste dingen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100