waarom is een banaan een besvrucht?

In mijn studieboek staat dat de banaan onder de bessen/besvruchten valt, maar er staat niet uitgelegd waarom dit zo is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanaf 2 min. 45 sec. zie je geillustreerde uitleg oorsprong banaan. http://m.youtube.com/watch?v=g-qd6LlPUzc

Antwoorden (3)

ik heb het volgende gevonden in onderstaande link:
http://www.mo.be/artikel/bananen-biodiversiteit-en-biotechnologie

misschien is dit het antwoord op je vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bananen worden op basis van de bewaaromstandigheden, vervoer en houdbaarheid tot de besvruchten gerekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Botanisch horen bananen inderdaad tot de bessen, omdat de banaan van oorsprong
(wilde banaan) eruit zag als een bes-achtige vrucht met veel zaden en geen of weinig vruchtvlees, dat ook nog eens niet te eten was.
De definitie van een bes is ; 'een vlezige vrucht , verschillend van vorm. Een bes kan verschillend van vorm zijn. Van rond tot langwerpig en de vruchtwand van een bes kan dun (rode bes, druif) of dik (meloen, banaan) zijn.
De zaden zijn ingebed in het vruchtvlees . Inmiddels is hij veredeld en brengt zichzelf niet voort door zaad maar door aftakkingen onder de grond aan de stengel. Hier ontstaan nieuwe bananenplantjes met dezelfde eigenschappen als de moederplant.
amc