Hoe vaak geldt dit: is fairtrade biologisch en is biologisch fairtrade?

Is fairtrade biologisch?
nooit/soms/regelmatig/vaak/altijd

Is biologisch fairtrade?
nooit/soms/regelmatig/vaak/altijd

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Fairtrade en biologisch zijn 2 totaal verschillende dingen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat snap ik. Fairtrade gaat over eerlijke handel en een eerlijke prijs voor de producent van het voedsel. Biologisch voedsel gaat zonder chemisch-synthetische bestrijdingsmiddelen en is niet genetisch gemodificeerd. Maar ik zou me zo kunnen voorstellen dat biologische bananen (als voorbeeld) vaker fairtrade zijn dan niet-biologische bananen. Ik wil weten of er echt een verband tussen zit (ook al zal dat verband helemaal niet zo sterk zijn.)

Het beste antwoord

Uit je vraagstelling en je reactie op Ritsuka zie ik dat je zelf in de gaten hebt dat "biologisch" en "fairtrade" twee zaken zijn die in principe los van elkaar zijn, hoewel...

Het klopt inderdaad dat steeds meer producten beide claims dragen, en de reden is simpelweg dat er vraag hiervoor is. Er zijn maar héél weinig bedrijven die dat doen uit eigen beweging als ze geen hogere winst hiervoor kunnen krijgen.
Er zijn steeds meer consumenten die zeker willen weten dat geen kinderen afgeranseld zijn of boeren uitgebuit voor een portie goedkope chocolade, en deze "sociaal bewuste" consumenten zijn vaak dezelfde consumenten die ook bezorgd zijn over het milieu en de gevolgen van het gebruik van bestrijdingsmiddelen op hun gezondheid. Vandaar dat er veel fabrikanten zijn die op beide aspecten zich inzetten.
Je hebt talloze keurmerken die iets zeggen over 'bio' en 'fair', en sommige van deze keurmerken richten zich op beide aspecten (b.v. UTZ of Rain Forest Alliance), terwijl anderen veel specifieker mikken op de ene of andere issue (zoals b.v. SKAL of Max Havelaar Fairtrade)

Dus een concreter antwoord op je vraag is moeilijk te geven, want hoewel beide aspecten in principe los van elkaar staan, als je de ene regelt, gebeurt bijna 'vanzelf' dat het andere aspect ook meelift. Je kan moeilijk een boer overtuigen om biologisch te gaan produceren als je hiermee zijn leven niet verbetert, en andersom gaat dat ook: door betere landbouw praktijken toe te passen, wordt het leven van een boer bijna automatisch beter... hoewel dat niet altijd het geval is, helaas...
Mijn gevoel (geboren uit geruime ervaring in de foodsector, dus beslist niet uit mijn duim gezogen) is dat je het woord "regelmatig" uit je keuzelijst gerust mag gebruiken in beide gevallen, maar ik zou niet durven zeggen in welk geval ('bio=fair' of 'fair=bio') dit vaker gebeurt.
Waarschijnlijk geldt vaker 'fair=bio' in minder ontwikkelde landen, want de biologische producten afkomstig uit Westerse landen dragen nooit een 'fair' keurmerk, simpelweg omdat dit niet nodig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is inderdaad een antwoord op mijn vraag, bedankt!

Andere antwoorden (2)

Fair Trade betekent eerlijke handel, inderdaad vaak biologisch, maar niet altijd. Het wilt enkel iets zeggen over de manier waarop het verkocht wordt. Dus ook niet bio producten kunnen Fair Trade zijn.

Biologisch betekent dat voor de productie overwegend biologische ingedriënten gebruikt zijn (niet altijd 100% bio). Het wilt niets zeggen over de manier van productie wel over de herkomst van ingedriënten. De productie kan eerlijk gebeuren, maar dit is niet noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Officieel hebben biologisch en fair trade niets met elkaar te maken. De regels voor biologisch gaan over de manier waarop je landbouw bedrijft en met de aarde omgaat. De regels voor fair trade gaan over handel (in ontwikkelingslanden).

Wat biologisch is, hoeft dus niet automatisch fair trade te zijn, en andersom ook niet. Je ziet echter in de praktijk wel dat biologisch en fair trade vaak samen gaan. Het onderliggende idee is immers hetzelfde: eerlijk omgaan met het leven op aarde. Bij biologisch ligt de nadruk meer op de natuur en de dieren, bij fair trade op de mensen.

Bij Fair Trade denk je vaak aan Ver Weg. Biologica denkt ook aan dichtbij: biologische boeren bij jou in de buurt verdienen een eerlijke prijs voor hun lekkere producten en hun groene diensten aan de samenleving.
Amadea