Is warm groente eten ongezond?

Ik heb het wel eens gehoord dat je het beter rauw kan eten

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat rauw gezonder is, maakt gekookt niet gelijk ongezond. Als je iets kookt verdwijnen er altijd wat vitamine, maar er blijven nog genoeg vitamine over om groente erg gezond te laten blijven. Verder zijn sommige groente rauw nou eenmaal niet zo lekker een rauwe rode biet, rauwe sperziebonen en rauwe dopetwten vind ik niet lekker.

Op rauwe groenten kan een mens niet leven. De menselijke maag kan geen rauwe cellulose verteren, anders hadden we vier magen gehad en hadden we koe geheten. Om optimaal te kunnen profiteren van de voedingswaarde van groenten, moeten we ze dus koken. Groenten die we ongekookt eten, worden vrijwel helemaal weer uitgescheiden. We halen er alleen wat vocht en vitamines en mineralen uit. Bij het koken gaan er wel wat vitamines en mineralen verloren, maar aan de andere kant neemt de verteerbaarheid van de rest van de groente toe. Oh en de raw food discussie: Raw food is prima, maar dan moet je er ook rauw vlees, rauwe eieren en rauwe noten bij eten om je dieet compleet te krijgen.

Volgens een recent onderzoek heeft de hersencapaciteit van mensachtigen pakweg 1,8 miljoen jaar geleden een sterke groei gekend vanwege de innovatie van het koken van voedsel. Het zou tevens de reden zijn dat de mensheid sindsdien verder is geëvolueerd dan de primaten. “Wat ons echt mens heeft gemaakt is niet alleen het kunnen maken van vuur, maar het vuur gebruiken om te koken,” aldus Suzana Herculano-Houzel, medeauteur van het onderzoek en wetenschapper aan het Institute of Biomedical Sciences aan de universiteit van Rio de Janeiro in Brazilië. Herculano-Houzel en haar collega Karina Fonseca-Azevedo analyseerden eerst de hoeveelheid voedsel die primaten nodig hebben om hun lichaam en hersenen te onderhouden. Hersenmassa heeft meer calorieën nodig dan overige lichaamsmassa, waardoor veel primaten zoals de gorilla nooit genoeg zouden kunnen eten om zowel hun enorme lichaam als hun hersenen verder te ontwikkelen. Reden voor dit argument is dat gekookt voedsel voor 100% door het lichaam wordt verwerkt, terwijl dat bij de voedingsstoffen van rauw voedsel maar voor 30% tot 40% is. Bovendien worden vezels zachter door koken, waardoor het kauw- en verteerproces sneller verloopt. Zo was de prehistorische mens veel minder tijd kwijt aan het zoeken en eten van voedsel. Koken gaf de moderne mens dus niet alleen de voedingswaarde om zijn hersenen verder te ontwikkelen, maar ook meer tijd om zijn hersenen te gebruiken. Toch wordt vandaag de dag rauw voedsel door sommigen gezien als gezond. Verhit voedsel zou op een bepaalde hitte namelijk natuurlijke enzymen die we nodig hebben, vernietigen. Aan de andere kant helpt rauw voedsel je afvallen. Herculano-Houzel zegt echter dat een balans tussen de twee het beste is. Te veel rauw voedsel kost ons lichaam teveel tijd en energie om te verwerken, terwijl te veel voedsel met een hoge caloriewaarde voor gezondheidsproblemen kan zorgen.

Groenten worden gekookt zodat ze gemakkelijker verteerd worden. Ons verteringssysteem beschikt niet over de juiste enzymen om alle stoffen uit rauwe groenten te verteren. Hierdoor worden niet alle voedingsstoffen in het lichaam opgenomen en kunnen zelfs klachten veroorzaken. Je krijgt een opgeblazen gevoel, boeren, pijn in de maag en brandend maagzuur zijn in veel gevallen dan veel voorkomende klachten. Koken betekent een verlies aan vitamines en mineralen in het water, dit ligt tussen 10-40% en dat kan je weer snel verbeteren door de groenten kort te stomen. De voedingsstoffen drijven dan niet weg in het kookwater. Er zijn echter zelfs groenten zoals tomaten die juist voedzamer worden door ze te koken. Deze bevatten een belangrijk oxydant dat door het koken beter wordt opgenomen in het lichaam. In principe kan je veel groente wel rauw eten, maar er zijn groenten die zelfs kleine hoeveelheden giftige stoffen bevatten en alleen door te koken worden deze gifstoffen geneutraliseerd. Dit zijn aardappelen, aubergine, bonen (peulvruchten) en asperges. Kool en spruitjes kun je wel rauw eten, maar deze zijn wel moeilijk te verteren. Champignons en andere paddestoelen kan je wel rauw eten maar dit wordt niet aangeraden, omdat ze in mest gekweekt worden en bacteriën bevatten als E.coli die pas na verhitting onschadelijk worden. Je kunt ook goed groenten in het zuur inleggen. Dat is ook heel gezond. Ze bevatten natuurlijke probiotica. De beste optie is altijd nog om afwisselend een deel gekookt/gestoomd/ gewokt te eten, een deel rauw en een deel ingelegd als zuurkool/rodekool. Kook ze in elk geval nooit lang en als je ze rauw eet, was ze dan altijd heel goed.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100