Kan je Hollandse garnalen invriezen ?

ik weet dat je gerookte zalm kan invriezen en met het oog op de feestdagen is dit wel handig om te weten.
het is belangrijk dat het om "hollandse" garnalen gaat en hoe lang maximaal voordat er smaakverlies optreedt.

Toegevoegd na 4 dagen:
bedankt voor jullie antwoorden!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
34.1K

Het beste antwoord

Het is prima als vuistregel te hanteren geen producten opnieuw invriezen, gewoon voor de zekerheid, maar dat geldt beslist niet voor alle producten.
Het is bij wet geregeld dat producten die diepgevroren aan de consument worden geleverd, niet meer ingevroren mogen worden na ontdooien (dat is een verplichting vanuit de Warenwetregeling Diepgevroren levensmiddelen), maar de hollandse garnalen worden doorgaans vers verkocht

Hollandse garnalen worden zoals je wellicht weet, direct na de vangst aan boord van de kotters gekookt en gekoeld. De garnalen die aan de wal komen zijn dus al helemaal gaar. Dan kunnen twee dingen gebeuren: de garnalen worden in Nederland gepeld en verpakt (dat gebeurt tegenwoordig op kleine schaal, maar deze garnalen zijn nog altijd te vinden), of worden naar lage loon landen geëxporteerd om te laten pellen.
Garnalen die naar 3e landen gaan, worden niet altijd ingevroren, zoals men vaak denkt, maar gewoon gevacumeerd vervoerd. Zeker als het geen lange afstanden zijn (naar Morocco of Polen b.v. gaat dat in vrachtwagens binnen 24 uur f maximaal 48 uur), dan is het geen probleem om de garnalen gekoeld te vervoeren, te pellen en opnieuw in te pakken zodat deze heel vers zijn als ze op het schap komen.
Wat ook vaak gebeurt is dat de garnalen komen terug uit Polen of Morocco in grote zakken, en worden daarna in NL of België in kleinere consumenten verpakkingen gedaan. Op deze manier mag de fabrikant het bekende ovaaltje met "NL" of "BE" plaatsen, zodat de consument de illusie heeft dat het product helemaal Nederlands of Belgisch is. Dat kan ook zo zijn, maar vaak is het alleen de laatste verpakkingstap die in NL of BE gebeurt, en dat is genoeg om het ovaaltje te zetten.

Dus, zoals je ziet, de hollandse garnalen zijn lang niet altijd bevroren geweest, en is het dus geen enkel probleem om deze thuis in te vriezen. Het liefst doe je dat in de originele verpakking (ik koop altijd meerdere als ze in de aanbieding zijn, en dan vries ik een paar in), of anders in een plat plastic zakje, het liefst op een metalen plaatje, dan verloopt het invriezen sneller.
Maar mocht het zo zijn dat de hollandse garnalen die je koopt al eerder bevroren zijn geweest, is het nog altijd geen ramp: deze garnalen zijn zó klein, dat ze heel snel vriezen, dus weefselschade blijft heel beperkt (de ijskristallen zijn heel klein), zelfs bij 2× invriezen. De smaak zal iets minder worden, en de ontdooide garnaal zal een beetje vocht verliezen, maar dat valt reuze mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, bewaartijd was ik vergeten!
ik zou zeggen maximaal 2-3 maanden, mits de garnalen luchtvrij ingevroren zijn geweest. Anders kan het water uit de garnaal sublimeren (je erkent dit aan de vorming van ijs) en dan worden de garnalen smaakloos en taai.
Doodzonde!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt ook voor de toevoeging in de reactie!

Andere antwoorden (4)

Ja, ook hollandse garnalen kun je invriezen. Spreidt ze uit op een metalen schaaltje, waarop je eerst een velletje keukenplastic legt. Zorg wel dat je vriezer minstens op -18 graden staat. Zijn de garnalen bevroren, doe ze dan in een diepvrieszakje ,pers de lucht eruit of trek het vacuum . Leg ze dan in de vriezer tot gebruik. De smaak zal iets minder zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De "Nederlandse" garnalen worden na de vangst gekoeld per vrachtwagen naar Marokko vervoerd om ze ginds te laten pellen. Dit omdat de lonen er véél lager zijn dan in Nederland of België. Nadat ze gepeld zijn worden ze soms ingevroren om terug naar Nl. of B. te worden vervoerd per vrachtwagen, omdat ze anders zouden bederven vanwege de lange héén-en weer reis, de tijd dat ze in de supermarkt liggen voordat ze verkocht worden en de tijd dat de klant ze thuis in de koelkast bewaart. De garnalen die je in de supermarkt koopt zijn dus dikwijls ontdooide garnalen. En vermits je een ontdooid product nooit opnieuw mag invriezen zou ik dit zeker niet doen. Wat je wel kan doen is Nederlandse garnalen uit het vriesvak kopen. Deze zijn na het pellen (eveneens in een lage-loon-land) ingevroren maar werden daarna niet meer ontdooid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hollandise garnalen kunnen in gevroren worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de meeste hollandse garnalen komen bevroren hier aan ,maar je kan ze best nog invriezen ,maar niet langer dan 2 a 3 maanden ,dan gaan ze de smaak verliezen .Kan je verse garnalen kopen die niet zijn ingevroren dan moet je die zo snel mogenlijk invriezen .
deze garnalen kun je 1 dag in de koelkast bewaren Je kunt ze ongeveer 3 maanden in de diepvries bewaren.
Het is aan te raden verse garnalen niet langer dan een dag te bewaren om bederf te voorkomen.
Als ze een onaangename geur verspreiden, verkleurd zijn of taai zijn, zijn ze niet meer eetbaar.