Hoeveel procent verlies je van de vitaminen, als je je groenten de avond tevoren al snijd en in een plastiek potje bewaard in de koelkast?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat is niet éénduidig te zeggen. Omdat dit van meerdere omstandigheden samenhangt. De verschillende soorten vitaminen reageren ook anders op hun omgeving. Sommige zijn gevoelig voor licht, anderen weer voor lucht (zuurstof) en weer anderen voor hitte, of een combinatie hiervan. Het is dus zeer groentesoort afhankelijk hoe erg het is als je het vantevoren gaat snijden. Het is het beste om zo kort mogelijk voor dat je gaat koken de groente snijd, dan blijven de meeste vitamines bewaart. Reden is omdat in de meeste groentesoorten, zoniet alle, meerdere vitamines voorkomen met verschillende eigenschappen van verlies.

Bronnen:
http://www.vitamine-info.nl/bewaren_en_bereiden

Door het vergrote oppervlak krijg je veroudering van de groente en dat is alleen al veel slechter dan het verlies van vitaminen... Het is gesneden, dus bacteriën zitten op de snijvlakken en daar begint als bederf en bacteriegroei... Zo slecht zal het niet zijn in een nacht, maar als je dat nu eens vergeet, dan is gesneden groente veel sneller aan bederf toe dan ongesneden... In de winkel ligt ook gesneden groente maar die zijn in beschermende atmosfeer ingepakt, dus daar is er geen zuurstof die veroudering mogelijk maakt... Dus als ik een percentage moet noemen, dan moet ik schatten, 10 tot 20% door het snijden en een etmaal opslaan... Maar ik zeg je dat het een wilde slag is, de meeste "schade" komt door het snijden zelf...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100