Wat is het verschil tussen koken op inductie of een vitro keramische kookplaat?

Wat zijn de voor en nadelen van elk, wat is jullie ervaring?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Een inductie-kookplaat blijft zelf koud. De stroom wordt pas in de pan in warmte omgezet, wat betekent dat de verwarming dus pas begint als de pan op de plaat wordt gezet. De inductie werkt alleen wanneer het magnetisch veld 'gesloten' wordt. De verhitting wordt onmiddelijk gestaakt als de pan van de kookplaat wordt gehaald. Elektronische temperatuurcontrole zorgt voor een zeer nauwkeurige regeling. Er is geen sprake van restwarmte, wat inhoudt dat als je de kookplaat uitschakelt, onmiddelijk de verhitting stopt.

Een keramische kookplaat werkt eigenlijk hetzelfde als een klassieke elektrische kookplaat. In plaats van de ronde zwarte elektrische platen is deze kookplaat voorzien van een dikke glasplaat waarop in lijnen de kookzones aangegeven zijn. Een gloeispiraal verwarmt de kookplaat. Een belangrijk voordeel van de keramische kookplaat is het gladde oppervlak dat gemakkelijk is schoon te houden. Nadeel is dat de kookplaat relatief langzaam opwarmt en dat de plaat lang heet blijft.

http://www.kieskeurig.nl/kookplaat/informatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Dat een keramische plaat vlak is, is geen voordeel t.o.v. inductie want die is dat ook. Dat bij inductie alleen de pan verwarmt wordt is waar, maar het glas wordt door de warmteafgifte van de pan wel knetterheet. verder prima antwoord, + dus

Andere antwoorden (3)

Bij inductie brandt niets in op de glasplaat, en kan de vlam nooit in de pan slaan. Hewt is zeer snel en regelbaar als gas. Ideaal

Toegevoegd na 1 minuut:
En halogeen kookplaat heeft die voordelen niet og in mindere mate. Ga voor inductie als je kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort en bondig, Koken op inductie gaat niet alleen sneller, het kookt veel schoner en je bespaart bovendien veel energie. Keramisch koken verbruikt daarentegen veel energie. Daarnaast wordt de kookplaat nooit heter dan de pan deze gemaakt heeft.
Toen wij over gingen op inductie koken hebben wij bij inductie-koken.nl een gratis rapport met alles over inductie-koken kunnen downloaden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aanvulling : koop wel speciale inductie kookplaat pannen