Kan een voedingsallergie ook komen als je voeding eet waar je nog nooit een allergische reactie op had?

Gisterenavond als ik voor de laptop zat begon plots een groot deel van mijn bovenlip op te zwellen. Ik dacht dit zal morgen wel over zijn. Maar vandaag was die nog dikker. Ik ben dan naar de apotheek gegaan, en daar zijden ze mij dat ik heel waarschijnlijk een allergie op eten had. Ze gaf me pilletjes mee en de zwelling is nu al minder.

Heeft nog iemand dit gehad? En kan dit voor alles? Want ik enkel dingen gegeten die ik al vaak heb gegeten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat is inderdaad mogelijk; een allergie 'bouwt' zich op, en dat kan dan plotseling tot uiting komen. Soms aanwijsbaar, maar vaak ook niet te herleiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een allergische reactie bouwt zich op. Dat wil niet zeggen dat als je iets nieuws eet je daarvoor geen allergische reactie kunt krijgen. Als je allergisch bent voor de ene stof, kan een soortgelijke stof ook reactie geven.

Heel bekend en iets waarmee dagelijks rekening wordt gehouden is dit bijvoorbeeld bij antibiotica. Als je voor je het ene antibioticum allergisch bent, ben je het vaak (dus niet eens altijd) voor de hele groep.

Voeding zit tegenwoordig van alles in. Als het een echte allergische reactie is geweest, kun je dit testen door het zelfde nogmaals - voorzichtig - te eten. Tenzij je natuurlijk niet weer een dikke lip wilt.

Als het samengestelde voeding is, is het één van de componenten waar je allergisch op reageerde. Via de huisarts kun je bij steeds weerkerende en ernstige klachten je laten testen.