ik ben 16 mag ik volgend jaar nog alcohol drinken?

Ik las net een andere vraag maar daar was geen goed antwoord gegeven. Mag ik met de nieuwe wet wel alcohol drinken, omdat ik nu al bijna een jaar alcohol drink? Ik ben nu 16 en het lijkt mij raar als ik volgend jaar ineens niets meer mag drinken. heeft dit niet iets met het legaliteitsbeginsel te maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb gehoord dat dat alleen maar gaat gelden voor mensen die na 1997 zijn geboren. Ik weet dit niet zeker, het kan zijn dat het ook voor mensen uit 1996 is.
MissBiggie
11 jaar geleden
Stoer hoor, op die leeftijd "al een jaar alcohol drinken". Heb je wel eens aan de gevolgen op latere leeftijd gedacht?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat ik BIJNA een jaar alcohol drink, ik ben bijna 17. Het gaat nu niet om kwesties of het wel of niet verantwoord is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Matteo kun je daar misschien iets van vinden? Ik heb dat ook gehoord maar ik kon het niet vinden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nieuwe Drank- en Horecawet
Op 1 januari 2013 gaat de nieuwe Drank- en Horecawet in. In de nieuwe wet zijn jongeren onder de 16 jaar strafbaar als ze alcohol in bezit hebben, zowel in de kroeg als op de openbare weg. Verkopers van alcohol die in 12 maanden tijd 3 keer worden betrapt op verboden verkoop, verliezen (tijdelijk) hun vergunning. De handhaving van de wet gaat over naar de gemeenten en kan daarmee veel gerichter worden ingezet. Zouden ze minstens naar 21 of ouder moeten veranderen!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach dat kan jij nu wel mooi zeggen nu je 30+ bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe zit dat dan in de disco's bijvoorbeeld? Mag je daar dan wel weer alcohol?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft er niks mee te maken. 15 en dan al stevig drinken? Is een crime bij het uitgaan al die jonge dronken droppies....

Antwoorden (2)

Je mag het wel drinken thuis, je mag het alleen niet meer kopen. Dat is het enige wat er veranderd.

Toegevoegd na 20 seconden:
Vanaf je 18e mag je het dus zelf kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is nog gewoon mogelijk.
Op de site van de Rijksoverheid staat het zwart op wit:http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol/vraag-en-antwoord/hoe-oud-moet-ik-zijn-om-alcohol-te-mogen-kopen.html

Toegevoegd na 1 minuut:
Het nut van de nieuwe wet is dat een bevoegde (een meerderjarige dus) bepaalt of hij/zij alcohol voor jouw wil kopen. Vanaf je 18e bepaal je dit zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja