Zalm op laatste houdbaarheidsdatum invriezen?

Ik heb zalm gekocht in de supermarkt (verpakt met een TGT datum erop). Ik heb deze in de koelkast gelegd en heb hem toen niet gegeten. OP 21.10.2012 zag ik op het etiket 21.10.2012 als de te gebruiken tot en met datum erop staan. Omdat ik 's avonds ging uiteten, heb ik de zalm dus op de laatste datum dat ik hem nog zou kunnen eten in de vriezer gelegd. Is dit verstandig? Aan de ene kant denk ik: op het moment dat hij nog gegeten kon worden is hij de vriezer ingegaan. Dus het verlengt de houdbaarheid. Aan de andere kant heeft hij dus wel VOOR deze datum in de koelkast gelegen. Wie weet antwoord? Op internet vind ik namelijk niets over deze specifieke vraag.

Bedankt!!!!

Toegevoegd na 2 uur:
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Ik zie inderdaad dat de reacties wat verschillend zijn. @ bekend: Normaliter ben ik ook erg voorzichtig rondom bewaren van eten (ben er in elk geval nog nooit ziek van geworden), maar ik vind een eerdere reactie van een andere gebruiker ook wel logisch: dat als je het zelf een paar dagen later in de supermarkt zou kopen (als de datum dus bijna verstreken is) je het dan ook gewoon in de vriezer kan doen.
Wordt vervolgd ;)

Misschien zijn er nog wel koks onder de lezers? :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
57K

Het beste antwoord

Ik lees dat het om een TGT datum gaat, dat is ook logisch omdat het om verse vis gaat. In tegenstelling tot producten met een THT (tenminste houdbaar tot) datum moet je producten met een TGT (te gebruiken tot) datum echt consumeren voordat de TGT datum verstreken is. Ook als je er niets aan ziet of ruikt kun je er toch ziek van worden (zie 1e link).

Nu over het invriezen. Invriezen betekent eigenlijk dat je ook de datum bevriest. Via de 2e link kun je zien dat je hiermee de TGT datum van rauwe zalm met maximaal 3 maanden kunt verlengen. Dus als je de vis invriest op de TGT datum kan dat wel, maar moet je de vis ook opeten op de dag dat je de vis ontdooit. Hierbij is van belang dat je de vis afgedekt in de koelkast ontdooit. Dat duurt langer, maar zo krijgen bacteriën geen kans. Via de magnetron mag ook, maar dan moet je het direct na het ontdooien gebruiken.

Succes en eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (5)

Dat doe ik ook wel eens met artikelen die al even in de koelkast hebben gelegen, en ik heb geen tijd meer om ze op te eten. Altijd goed gegaan. of artikelen afgeprijsd wegens TGT datum, gaan thuis gelijk de vriezer in
anneliez
11 jaar geleden
Zalm kun je gewoon invriezen. Het kan zijn dat de structuur een beetje anders aanvoelt of dat een eventuele rooksmaak minder is, maar je kan het gewoon invriezen en eten.

Meestal zijn producten ver na de houdbaarheidsdatum goed. Het is omdat er een datum op staat, maar zalm die tot de 21e goed moet zijn is op de 22e dit ook (mits goed gekoeld bewaard natuurlijk). Invriezen kan dus nog steeds.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor ik het vergeet. Het ging dus om een TGT-datum (voor bederfelijke goederen) en dan moet je niet te ver na de houdsbaarheiddatum eten. Dus wel misschien op de 22e, maar niet op de 24e bijvoorbeeld. Echter na invriezen maakt het niet uit.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het voedingscentrum adviseert (ookal zie, ruik en proef je er niets bijzonders aan) om de TGT-datum strikt te hanteren, dus dan ook niet op de 22e. je zegt: na invriezen maakt het niet uit, maar na het invriezen maakt het wel degelijk uit. als je iets 3 dagen voor de TGT-datum invriest mag je het na het ontdooien nog 3 dagen gebruiken, maar vries je in op de TGT datum moet je het na ontdooien direct consumeren. net als het product wordt ook de TGT datum 'bevroren'
ja dat hoeft geen probleem te geven want als je het op de 21 10 had gekocht kon je hem ook gewoon invriezen Wanneer je hem in de koelkast bewaarde kon je hem nog één dag bewaren. en nu hij in de vriezer ligt blijft de vis nog 2 tot 3 maanden houdbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, dat kan gerust. Alleen daarna is het natuurlijk niet onbeperkt houdbaar, maar een paar daagjes kan nog best.

Hou er wel rekening mee dat bacteriën in VIS, bij VEEL lagere temperaturen kunnen ontwikkelen dan die in vlees van warmbloedige dieren uit en warmere omgeving ! Reden waarom vis in de koelkast veel sneller bederft dan ander vlees (en daarbuiten helemaal) maar ook in de vriezer niet automatisch ettelijke maanden houdbaar is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals andere GV'ers al aangeven, is het prima mogelijk om voedsel in te vriezen op dezelfde dag waarop de THT (of TGT in jou geval) afloopt.
De THT en TGT datum moet je in feite lezen als "tot en met". Hierover is er uitgebreide jurisprudentie beschikbaar, en de bedrijven die voedsel produceren worden geacht om de THT en TGT zo te interpreteren.

Je leest vaak dat een fabrikant meestal aan de veilige kant zit met het bepalen van de THT en TGT, en dat klopt ook, maar één ding is zeker en moet je nooit vergeten: de fabrikant garandeert de houdbaarheid 'tot en met' een bepaalde datum, en al is de kans klein dat er een probleem ontstaat na die datum... wil je dat risico lopen? Dat kan misschien met producten zoals yoghurt, oude kaas, koekjes, jam, enz. Maar ik zou nooit dat risico lopen met bederfelijke producten waarop ook de kans van aanwezigheid van pathogene micro-organismen groot is, zeker als je deze rauw opeet. Ik denk dan aan gerookte zalm, kant-en-klare maaltijden, carpaccio, fruitsalades, verse slagroom, een open pak melk, en dergelijk.

Wat je doet als je voedsel invriest is de microbiologische houdbaarheid verlengen: bij temperaturen onder de -4°C kunnen de bacteriën zich niet meer vermenigvuldigen (en ja, je leest het goed: sommige bacteriën kunnen op -3°C tóch nog groeien)
De chemische houdbaarheid wordt ook verlengd, maar in mindere mate: vetten worden toch ranzig, en dat is een heel belangrijk proces bij gerookte zalm, die erg vet is, en ook redelijk snel een ranzige smaak kan ontwikkelen.

Het is in ieder geval héél belangrijk als je straks de zalm ontdooit dat je deze heel snel ontdooit (b.v. binnen een paar uur in de koelkast of onder de kraan met lauw water binnen een paar minuten) en dan meteen opeet. Dus beslist niet nog langer bewaren.
De reden waarom is heel simpel: tijdens het invriezen wordt de structuur van het visvlees beschadigd, en het product verliest vocht. In dat vrij gekomen vocht kunnen de bacteriën die in de vriezer niet konden groeien ineens razendsnel groeien, en dan kan deze zalm binnen enkele uren een gevaar voor je gezondheid worden (dat geldt overigens ook voor andere ontdooide levensmiddelen)
Dat is dus ook de reden waarom als je de zalm invriest terwijl de TGT nog twee weken is, na ontdooien geen twee weken houdbaar blijft, maar toch maar maximaal één dag, simpelweg omdat het ontdooide product niet hetzelfde product is wat je gekocht had.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!!