In welk jaar werd het eerste blikje fanta gedronken in Nederland?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de Rotterdamse bottelarij gebombardeerd. Door gebrek aan grondstoffen was het tot 1945 onmogelijk om Coca-Cola te produceren. Gelukkig was de productie van Fanta wel mogelijk. Daardoor kon de Maatschappij zich staande houden in deze roerige tijden. Bottelaars
In 1948 vestigt zich de eerste zelfstandige bottelaar in Alphen a/d Rijn. Al gauw volgen er meer, in diverse steden. In 1988 worden al deze bottelarijen samengevoegd tot de Nederlandse Coca-Cola Bottelmaatschappij (NCCB).
In 1992 wordt NCCB omgedoopt in Coca-Cola Beverages Nederland B.V. (CCBN). Vanwege de overname in 1999 door Coca-Cola Enterprises Inc., 's werelds grootste bottelaar van Coca-Cola producten, verandert de naam in Coca-Cola Enterprises Nederland B.V. Dit is de naam van het productiebedrijf tot op heden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste ArnhemArnh, hoe kom je aan die informatie? Fanta heeft niets met Rotterdam te maken, maar komt uit Essen, Duitsland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fanta werd in 1940 uitgevonden in nazi-Duitsland, in een Coca-colafabriek. dit was omdat de Duitsers door de oorlog niet langer ver goede ingrediënten beschikten om cola te kunnen produceren; deze moesten immers uit Amerika komen. Pas lang na de oorlog, in 1955, werd het voor het eerst ook naar het buitenland geëxporteerd. Dit waren de landen Italië, Oostenrijk en de VS. In 1960 nam Coca-cola het merk Fanta over. Het is niet helemaal nog te achterhalen wanneer Fanta voor het eerst in Nederland werd verkocht, maar ik vermoed net na 1960, toen het onderdeel werd van het in Nederland populaire coca-cola concern. Bronnen:
- http://de.wikipedia.org/wiki/Getränkemarken_der_Coca-Cola_Company#Fanta
- http://klauwaert.blogspot.nl/2008/04/de-merkwaardige-geschiedenis-van-fanta.html

Antwoorden (1)

Dat zal in 1957 geweest kunnen zijn, sinds die tijd is de ingeblikte frisdrank te koop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me stug aangezien het al in 1940 in Duitsland gemaakt werd dus er zal vast wel eens iemand voor 1957 een blikje in Nederland hebben gedronken.