hoe en waar ontstaan pinda's

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K
Kimath
13 jaar geleden
die ontstaan niet zo maar, die groeien :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weetje: de pinda is geen noot, maar een peulvrucht.

Antwoorden (4)

Een pinda groeit uit een bevrucht bloempje aan de pindaplant. Daarna groeit de pinda de grond in. Daarom wordt de pinda ook aardnoot genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je weer tijd om vragen te beantwoorden? (-:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(3 dagen puin ruimen gaat ook zo vervelen he ;o)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is het idd :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hihi, lekker even pauzeren. Groot gelijk, som!
De pinda (Arachis hypogaea), ook wel aardnoot, grondnoot, olienoot of apennoot genoemd, is ondanks de naam geen noot in botanische zin, maar de vrucht van een tot de vlinderbloemenfamilie (Leguminosae oftewel Fabaceae) behorende plant.

Zoals bij andere planten bevindt de bloem zich bovengronds, en daaruit ontwikkelt zich na bevruchting een peul met meestal twee zaden. Daarna ondergaat de vrucht een bijzondere ontwikkeling: de stengel waaraan de peul groeit wordt langer en boort zich in de grond. Onder de grond rijpt de vrucht en gaat vervolgens, onder natuurlijke omstandigheden, over tot ontkieming.

De pindaplant is een eenjarige plant die afkomstig is uit Zuid-Amerika en door de Spanjaarden in de 16e eeuw in tropische en subtropische gebieden over de gehele wereld werd verspreid.

In september en oktober worden de pindaplanten geoogst, waarna ze met de pinda's omhoog gelegd worden om te drogen. Uitgegraven pinda's bevatten 25-50% vocht en moeten indrogen tot 10% of minder voordat ze opgeslagen kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een ongebrande pinda poot, komt er een plantje uit. Als dit plantje gebloeid heeft, buigt het vruchtbeginsel naar de grond. Daaruit ontstaat een pinda. Pinda's groeien dus onder de grond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat maakt mij dt uit?