Ik word ziek van het stofje: E621 (ve-tsin). Nu zag ik net dat dat ook in de chips zit. Kan ik er nu ziek van worden?

Zodra ik chinees eet word ik erg ziek, misselijk enz.
Ik heb het toen opgezocht en het blijkt om 've-tsin' te gaan, oftewel: E621. Ik las ook dat het in wel meerdere dingen zat en dat dat er voor zorgt dat je het blijft eten.
Nu is mijn vraag: Ik ben allergisch voor hetgene wat in chinees eten zit. Maar kan ik hiervan dan ook ziek worden? Aangezien er hetzelfde stofje in zit:E621.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K
MissBiggie
11 jaar geleden
Ooit eerder ziek geweest na het eten van chips?
Amadea
11 jaar geleden
En hoe vaak ben je ziek geweest na Chinees eten? Hoe weet je dat het van de ve-tsin zou komen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Best vaak. Ik had een thaise vriendin en die at vaak chinees en dat soort dingen, en dan at ik vaak mee. En telkens werd ik er ziek van. Ook als wij met de familie chinees gingen halen, waar ik dol op was, was ik de avond ziek. En de klachten zijn hetzelfde als het chinees-restaurantsyndroom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je zeker dat het niet aan de pindasaus bij de sateetjes lag? Ve-tsin heet trouwens in het Nederlands natriumglutamaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee haha, lust ik niet. Maar voor de rest wel alles.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is heel erg afhankelijk bij welke chinees je eet. Heel veel chinesen gebruiken al geen vetsin meer.
Gewoon even vragen.
En qua chips... Lijkt mij dat je wel eens vaker chips heb gegeten zonder ziek te worden. Dus dat is je antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen vetsin bij een chinees? waar smaakt het dan naar. ;-)
Maar het klopt dat er grote verschillen zijn, er kan bij de chinees veel gebruikt worden, afhankelijk van de kok.
In chips zit weinig, dus goeie kans dat je daar weinig last van krijgt.
Dit is trouwens meestal geen allergie maar een overgevoeligheid of intolerantie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In chips zit weinig in verhouding met het meeste Chinese eten.
Als je echt gevoelig voor e621 bent/wordt dan laat je het wel om chips te eten waar het in zit. (in naturel zit het meestal niet)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan je verdiepen in e nummers;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf vermijd ik alle produkten met E621, een goedkope smaakversterker die de industrie in vele produkten stopt, In soep, macaronikruiden, smaakjeschips etc. Ik ga voor o.a deze produkten naar de natuurwinkel.

Antwoorden (4)

Van Vetsin kan je inderdaad ziek van worden. Er zijn landen waar dit niet meer gebruikt mag worden. Als Indische werd mij al een tijd geleden, geadviseerd om dit niet meer te eten. Zie ook deze site ; Ve-tsin | Smulweb.nl
www.smulweb.nl › Artikelen
24 feb 2012 – ... waarbij veel, veelal vage, klachten zijn toegeschreven aan het gebruik van ve- tsin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mononatriumglutamaat (het mono-natriumzout van glutaminezuur), ook bekend als MSG of ve-tsin, is een smaakversterker die toegepast wordt in vele hartige voedingsmiddelen. Het is een toegestaan additief en heeft E-nummer 621. Vergelijkbare stoffen zijn E620-E627. De stof mag in Nederland als additief beperkt toegevoegd worden (10g/kg
Natriumglutamaat is een ingrediënt van het Chinese keukenkruid ve-tsin. Van oorsprong komt ve-tsin uit Japan, waar het uit gefermenteerd zeewier wordt bereid.

Glutamaat (de zuurrest van glutaminezuur) komt van nature in veel voedingsmiddelen voor. Voorbeelden zijn tomaten, gefermenteerde sojaproducten, oude kaas en gistextract. Kleine hoeveelheden zitten in paddenstoelen, Parmezaanse kaas, moedermelk, pinda's en blauwschimmelkaas.

Van de stof werd in het verleden gesuggereerd dat het Chinees-restaurantsyndroom, ook wel Dr. Wong-syndroom, naar de naam van de bedenker ervan, zou veroorzaken. Wetenschappelijk onderzoek onder gecontroleerde omstandigheden heeft deze suggestie weerlegd.

Als je dus een allergie voor E-621 zou hebben, zou je van heel veel voedingsmiddelen ziek moeten worden, en dat is schijnbaar niet zo. En het is niet pertinent, dat in al het voedsel "van de Chinees" E-621 zit.
Misschien moet je de oorzaak ergens anders zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van vet-sin kan je inderdaad erg ziek worden.
In de Chinese keuken maken ze gebruik van grote hoeveelheden vet-sin in de maaltijden.
In bijvoorbeeld een zak chips daarentegen zit een kleinere hoeveelheid. Het hangt natuurlijk er vanaf in hoe verre je er gevoelig voor bent en hoe snel je er op reageert.
Ikzelf denk (maar ik ben natuurlijk geen deskundige) dat je wel eens een handje chips kan pakken. Tenzij je hiervoor met chips ook al problemen hebt gehad. Maar houd het dan ook bij een klein handje of kommetje en eet niet gelijk een hele zak leeg. Dit kan weer namelijk zorgen voor de trigger, je krijgt alsnog een behoorlijke hoeveelheid vet-sin binnen als je veel chips achter elkaar eet.

TIP! : Als je toch chips wilt eten probeer dan eens bijvoorbeeld de Biologische Chips van de Albert Heijn.
Hier zitten geen e-nummers in en dus ook geen Vet-sin!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet als je gewoon naturel chips neemt daarin zit alleen aardappelen , zonnebloemolie en zout en meer niet. In alle andere zit veel rotzooi o.a. E621 maar ook suikers of cafeïne.