Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mijn vriendin is sinds gistere begonnen met niets eten haar ouders zijn de hele week s'avonds niet thuis en dan eet ze helemaal niets wat nu?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eet ze overdag wel goed?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook helemaal niets echt ze is heel ongezond bezig...:(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Barbequen lukt altijd! ;)
Ritsuka
13 jaar geleden
Waarom eet ze niks? Heeft ze geen zin om iets te maken, wil ze controle hebben (zoals vaak is bij een eetprobleem), wil ze afvallen?
Ritsuka
13 jaar geleden
Wat zeggen haar ouders?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het wel een stille hint en wil ze dat je haar eens wat vaker mee uit eten neemt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Babecueen ; uit eten nemen .........jullie weten echt niet waar je over praat en hoe groot de risico's zijn he ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen... mijn reactie was natuurlijk meer als grapje bedoeld. Ik snap ook wel dat er veel meer achter kan zitten. Maar als ze nu niet wil eten omdat haar ouders weg zijn, dan deed ze dat voor die tijd ook al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@kleinejudoka Ben jij dan 24 uur per dag bij die vriendin dat jij zo zeker kan weten dat die helemaal niets eet?
Hopelijk krijg jij dan straks geen slaapprobleem ;-) Anyway, Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach een weekje vasten is geen ramp.
Als ze daarna maar weer gaat eten.
Wel een manier om aandacht te krijgen :x
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@kleinejudoka: denk je dat ze een eetstoornis heeft, omdat je dat bij de trefwoorden aangeeft? Denk je dat alleen hierom, of doet ze nog meer rare dingen met eten?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (8)

Ze zal vanzelf wel wat eten als ze honger heeft. als dit te langs duurt verleid haar dan met vergebakken brood of een stukje vlaai.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg dat niet te snel ; een vriendin van mij heeft het gepresteerd om meer dan 8 maanden NIET te eten, viel tachtig kilo af en is sindsdien een wrak. We zijn nu vier jaar verder, en ik vrees dat het einde begint te naderen......
Niet iedereen gaat 'vanzelf wel eten' als ze honger hebben ; een eetstoornis kan heel diep zitten en heel ver gaan. Helaas.
Ritsuka
13 jaar geleden
Als er echt sprake is van een eetprobleem gaat ditniet werken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een eetprobleem plan je niet in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk ik ook daphne. Zoiets plan je niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk plan je dat niet in. Maar je wordt wel langzaamaan steeds geslepener. Het begint met dieten, vaak met niet meer snoepen, daarna minder eten. Vaak eten deze meisjes dan nog wel 'in gezelschap', ls het van ze verwacht wordt, zij het minder. Later leren ze allerlei trucs om steeds minder te eten zonder dat het opvalt. (Helaas dragen pro-ana sites daar ernstig aan bij) . Krijgt zo;n meisje de kans om hele maaltijden ongemerkt (ouders zijn er niet) over te slaan, dan zal ze dat doen. Zo gaat het uiteindelijk van kwaad tot erger.
Je plant het niet in, maar je leert wel heel snel heel goed zo in te plannen dat het niet (iedereen) goed opvalt dat je heel slecht (of steeds minder, of zelfs helemaal niet) eet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij krijgt daphne toch een punt voor haar antwoord.
Ik hou wel van zo'n ludieke aanpak ;-) Ik ga ook nooit direct het doemscenario circuit op want dan vergeet je speelse signalen te geven aan elkaar. Liefs en fijne avond nog!
Dan is dat vermoedelijk het begin van een - in retrospect wellicht al langer sluimerend ? - eetprobleem. Wellicht eet ze al langer te weinig of slecht, maar durfde ze dat 'in het openbaar' nog niet te doen, en durft ze nu in afwezigheid van haar ouders te doen wat ze eigenlijk wil : niet eten.

Je kunt het beste zo snel mogelijk aan de bel trekken. Tegen haar zeggen dat ze levensgevaarlijk bezig is, haar ouders uiteraard inlichten en ze gedrieën hulp laten zoeken, want het is geen eenvoudig probleem dat je even in huiselijke kring kunt oplossen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ritsuka
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goei antwoord!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Levensgevaarlijk,na 1 dag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij meer een dom meisje due even snel wil afvallen.
En door het gewoon rond te vertellen krijgt ze er ook nog aandacht mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Martine74
Dom meisje?
Je kent haar helemaal niet,en als iemand zo'n manier aandacht zoekt zou er best eens iets aan de hand kunnen zijn.
En misschien heeft ze wel een beginnende eetstoornis,dat begint vaak met gewoon willen afvallen.
En mensen met een eetstoornis hebben vaak nog veel meer problemen,het gaat vaak om veel meer dan zonodig dun willen zijn.
Ik weet dat zelf maar al te goed na veel gesprekken met psychologen,psychiater en therapie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Laurena, niet na één dag. Maar dit soort eetproblemen beginnen ergens, en het moment dat je 'de gelegenheid te baat' neemt om en maaltijd over te slaan omdat de nodige sociale controle ontbreekt, is vaak wel een 'breekpunt' bij vrijwel elk meisje met anorexia.
Dat moment, vaak na al een lange periode van niet meer snoepen, minder eten, ongezond lijnen, vaak ook meer sporten, is een soort defintieve "overwinning", een eerste stap op een glijdende weg. Vanaf daar wordt het een lastiger en langere weg terug (ALS dat nog lukt, want niet elk geval van anorexia geneest) en DUS levensgevaarlijk. Het is de meest dodelijke psychische aandoening en een belangrijke oorzaak van overlijden bij met name jonge vrouwen.
Dus ja, levensgevaarlijk. Niet na één dag, maar op het moment dat je leven daadwérkelijk in gevaar is, IS er vaak al geen weg meer terug.
Vergelijk het maar- al is de vergelijking wat gechargeerd- - met je eerste sigaret. Daar ga je heus niet dood aan. Maar als je met vergevordere gevolgschade loopt, is stoppen vaak al geen optie meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laurena weet heel goed hoe gevaarlijk zoiets is
of kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry Marleen maar ik beloon jou met een dikke vette - En indien ik elke dag een - kon geven voor dit antwoord dan zou ik het nog doen - haha Jij gaat hier op basis van de beknopte uitleg die de vraagsteller geeft al direct beweren dat iemand levensgevaarlijk bezig is en bovendien ga je ook beweren dat deze persoon al langer met een eet 'probleem' kampt. Redelijk straf en aanmatigend vind ik dat hoor. Stel nu eens dat men bij die vriendin vaak heel laat eet en dat dit een slechte nachtrust of overgewicht zorgt?
Stel nu eens dat die vriendin overdag wel voldoende eet zodat ze 's avonds geen behoefte meer heeft aan voedsel? En wat is er bovendien mis met een beetje vasten?
Lang niet iedereen gaat de anorexia toer op vanwege een paar avonden niet eten.
Even vaak of zelfs vaker zijn dat tijdelijke verschijnsels doch die halen zelden of nooit de media want in zo'n verhaal zit onvoldoende sensatie hé. Dus lang niet iedereen vervalt in de extreme situatie als degene die jij hierboven omschrijft hoor. Sorry hoor,
met alle respect voor de persoon die jij bent maar ik heb het echt niet zo begrepen op die ongefundeerde oordelende toer die jij opgaat in jouw antwoord, vandaar mijn min.
Hopelijk heb je er vrede mee en anders blijf ook jij maar lekker op je honger zitten ;-) Anyway, Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is - natuurlijk - je goed recht. Maar ik ga bij dergelijke signalen liever uit van het ergst mogelijke (waarna het alleen maar mee kan vallen) dan zaken weglachen als iets onschuldigs tot de schade te groot is. En nee, gelukkig valt niet iedereen in een extreme situatie, maar helaas ook heel veel jonge meisjes wel. En als je dat ooit in eigen omgeving hebt meegemaakt of van dichtbij hebt gezien, ben je nu eenmaal liever aan de voorzichtige hand. Alle zaken die jij noemt onder 'stel nu', passen uiteraard niet bij de informatie die vraagsteller heeft gegeven, namelijk dat ze al een tijdje erg ongezond bezig is waar het eten aangaat. Maar als jij dat lachend terzijde wil schuiven en genieten van het uitdelen van een min, moet je dat natuurlijk gewoon doen. Het is uiteindelijk de vraagsteller die uit verschillende antwoorden moet halen wat hij aan informatie nodig heeft, OOK potentiele gevaren of juist onschuldige scenario's. Zonder ze persoonlijk te kennen is het onmogelijk een defiitieve diagnose te stellen, uiteraard. Maar dan liever wel alle mogelijke wegen aanwijzen, en liever een half jaar te snel hulp gezocht dan een dag te laat.
dit zou ik ook doen :$ maar je vriendin is een eetstoornis aan het ontwikkelen zeg dat haar duidelijk als ze de gevolgen niet weet vertel haar die dan; kliniek, ziekenhuis of de dood! luisterd ze niet vraag dan om hulp bijv. huisarts hij heeft beroepsgeheim. Dat je ouders het teweten komen is vaak de grootste angst van iemand met een eetstoornis....... Spreek uit grotendeels eigen ervaringen over het eten :l
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eet ze niets omdat het niet klaar gemaakt wordt voor haar of omdat ze gewoon niet WIL eten?
Bij het eerste is het luiigheid en kan jij en zij er zelf wat aan doen. Bij het tweede geval is t anders. Dan zal ze misschien met iemand moeten praten even. Bij t laatste is t belangrijk dat je haar steunt en niet "veroordeeld". Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prachtig antwoord waarin de situatie van meerdere kanten bekeken wordt. Dikke + Liefs en fijne avond nog!
Ik zou zeggen dat het dom is. Ze krijgt er alleen maar meer honger van, voelt zich niet lekker, wordt chagrijnig, valt ws een paar kilo af.
Volgende week zijn haar ouders weer thuis en eet ze weer, staat gaar lichaam op spaarstand en komt ze weer meer kilo bij.
De perfecte actie om zwaarder te worden. (Vertel dat er even bij?.
Verder zou ik mn schouders er over ophalen en dit gedrag negeren.
Doet ze, als haar ouders weer terug zijn, nog steeds raar met eten, dan zou ik alles aan haar ouders vertellen.
Ondertussen, deze week, doe leuke dingen met haar zodat ze daarom aandacht van je krijgt, en schroom daarbij zeker niet om zelf lekker te eten. Weet je hoe lekker een frietje na het zwemmen smaakt?!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima antwoord: plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals de vraag gesteld is, is het wel iets
meer dan dom. En voor iemand met een eetprobleem smaakt een frietje helemaal niet.
Ook niet na het zwemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meteen aan alle alarmbellen trekken omdat een pubermeisje iets zegt vind ik ook niet handig. Meteen oordelen dat ze een eetprobleem heeft is behoorlijk kortzichtig.
Élk pubermeisje wil afvallen. En als je ouders weg zijn kun je zelf bepalen. Ik dacht vroeger ook dat als ik uit huis zou gaan, dán zou ik wel afvallen want dan zou ik zelf bepalen. En wellicht kan ze dat frietje weerstaan. En wellicht ook niet.
Ze is een puber momo!
Relax! In 1 week hongert ze zich niet dood en krijgt ze ook geen ernstige eetstoornis. En áls ze die per ongeluk toch heeft dan gebeurd er deze week vast niet iets heel ernstigs wat vraagsteller over een week niet met dr ouders kan bespreken. Zelf gaan klooien zonders ouders, dat is een goed advies...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed advies. als je een week niet eet hoef je je niet meteen zorgen te maken over een eetstoornis of iets dergelijks. + van mij
Jonge meiden zeggen of doen dit soort acties wel eens vaker als impulsieve actie of als reactie op hoe er met ze wordt omgegaan, wat ze meemaken of hoe ze zich over zichzelf voelen. Natuurlijk kan dit meteen als heel ernstig worden opgevat, maar ik zou deze actie niet te serieus nemen, al helemaal niet als dit de eerste keer is dat dit meisje het probeert. Ze zit helemaal niet goed in haar vel, want dit doe je niet voor de leuk en daar moet ook zeker wat mee gebeuren, maar ik denk dat ze dit niet lang vol gaat houden. Bovendien, wat ik al eerder las, haar ouders komen vanzelf weer thuis en zullen dit opmerken (mocht dit dan nog spelen) en een mens kan heel lang zonder eten, dus voor er iets zou gebeuren is het al lang opgemerkt. Dus voor iedereen ophef gaat maken zou ik even afwachten hoelang ze dit überhaupt volhoudt, maar ik denk zelf dat dit niet lang gaat duren. Probeer met haar te praten over andere mogelijkheden (hulp zoeken bij professionals etc. Als dit moeilijk voor haar is kan je bijv. beginnen met een chat bij de Kindertelefoon of Sensoor. En probeer zeker de ouders te betrekken. Sterkte!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou bij haar nagaan wat de rede is dat ze niets meer eet.
Als dit betrekking heeft tot een dieet, zou ik haar adviseren dat te doen in stappen, als een duidelijk dieetplan.

Probeer haar in ieder geval niet tot iets te dwingen of haar iets op te leggen, want vaak werkt dat juist in de tegenovergestelde richting dan dat je wilt dat het gaat.

Succes.

- CopyDen

Toegevoegd na 1 minuut:
En zoals inderdaad al aangegeven, als deze optie niet werkt, en als het 'te erg' wordt, zou ik hulp inschakelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk het eerst een poosje aan, als je ziet dat ze zich isoleert en dat ze dunner wordt: praat erover en vraag haar waarom ze niet eet. wordt niet boos en luister goed naar haar want ze doet niet voor niets zo waarschijnlijk voelt ze erg onzeker overzichzelf. geef complimentjes vooral over haar uiterlijk zo gaat ze zich zelfverzekerder gaan voelen en zal haar eetprobleem hopelijk stoppen.
werkt dit niet, praat erover met iemand die je vertrouwt bijv je moeder, vader, broer/zus enz. zij kennen je vriendin en zij zullen misschien wel weten wat dan te doen. kortom wees lief voor haar en probeer tot een oplossing te komen. veel succes en sterkte....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing