Dim sum is de verzamelnaam voor allerlei lichte Chinese hapjes. Het is van oorsprong een Kantonees gebruik bij het theeritueel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

China.

Deze kleine hapjes worden met thee geserveerde en maken deel uit van de fantastische Chinese theecultuur.
In elke streek van China worden hapjes gegeten, maar vernieuwende koks uit het zuiden creëerden in de loop der jaren honderden soorten hapjes.

In Hong Kong en de meeste andere steden van de provincie Kanton wordt Dim Sum in bepaalde restaurants reeds vroeg in de ochtend geserveerd tot in de namiddag.
Traditiegetrouw komen ouderen na de ochtendgymnastiek hier bijeen, waarbij sommigen dan in alle rust de krant lezen.
De betekenis van Dim Sum ‘raak het hart’ geeft aan dat het bij deze kleine lekkernijen eigenlijk om snacks gaat.
Vanwege hun populariteit worden deze nu echter steeds vaker als complete maaltijd gegeten. Dim Sum maakt een substantieel deel uit van de zuidelijke eetcultuur. Voor veel families is het een wekelijks ritueel om een dag in het weekeind in de voormiddag bij elkaar te komen, onder het genot van een hapje en thee, tijd met elkaar door te brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van oorsprong die komen uit de zuidelijke Chinese keuken.
11 jaar geleden
Dim sum of diem sam (niet uitspreken als 'diem soem') zijn een soort kleine hapjes die in de zuidelijke Chinese keuken (Kantonese/Hongkong, Chaozhou, Hakka en Fujian) vaak voorkomen.
In de verschillende Kantonese dialecten wordt het eten van diem sam in Kantonese restaurants "yam tsaa" genoemd wat letterlijk 'drink thee' betekent.
Dim sum zijn gerechtjes die je niet op een bepaalde tijd hoeft te eten. Je kan ze dus de hele dag door eten. Waarschijnlijk is de reden ervan dat ze makkelijk te bereiden zijn.