Dat de vis milieuvriendelijk gekweekt is. Dus als je die eet ben je niet schuldig aan vervuiling.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hangt een beetje af welk keurmerk de gevangen vis heeft, maar i.h.a. kan je stellen dat deze niet uit overbeviste wateren komt en op milieuvriendelijke wijze is gevangen:

http://www.duurzamevisserij.nl/
http://www.wnf.nl/nl/wat_wnf_doet/thema_s/oceanen_en_kusten/duurzame_vis__msc/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De 'duurzame' tilapia van de Coop is 'duurzaam' omdat het het ASC-keurmerk heeft. Dit is een keurmerk voor 'duurzame' kweekvis, die komt van bedrijven die "aantoonbaar goed omgaan met de natuur en richtlijnen naleven op het gebied van sociale omstandigheden voor arbeiders en lokale gemeenschappen".
Kenmerken daarvan zijn:
"1. Naleving van de wet (de wet gehoorzamen, het wettelijke recht om daar te zijn)
2. Behoud van de natuurlijke omgeving (vaak wetlands en kustgebieden) en biodiversiteit
3. Behoud van de waterreserves
4. Behoud van de soortenrijkdom en de wilde populatie (bijv. voorkomen dat er ontsnappingen zijn die bv door verspreiding van ziektes een bedreiging zouden kunnen vormen voor de wilde vis)
5. Verantwoord gebruik van diervoeders en andere middelen
6. Diergezondheid (geen onnodig gebruik van antibiotica en chemicaliën)
7. Maatschappelijke verantwoordelijkheid (bv geen kinderarbeid, aandacht voor gezondheid en veiligheid van werknemers, vrijheid van vereniging, relaties in de gemeenschap)"

Áls je vis wilt eten, is dit dus een goed alternatief, omdat er redelijk wat rekening gehouden wordt met milieu en mens. Maar of je het echt duurzaam kan noemen, blijft twijfelachtig. Het is duurzamer dan reguliere vis, maar dat maakt het nog niet duurzaam. Ook voor 'duurzame' kweekvis wordt veel vis en kril gevangen uit zee, om hen te voeden. Als er veel vis gegeten wordt, wordt op die manier alsnog de zee leeggevist.
De Gezondheidsraad heeft ook aangegeven dat hun aanbeveling van 2x per week vis, en zelfs 1x per week vis, slecht is voor het milieu, en dat naast kiezen voor 'duurzame' vis ook plantaardige alternatieven nodig zijn.
(Omega3 kan je bijvoorbeeld ook halen uit zeewiersupplementen)

Nog een kleine extra opmerking: veel mensen verwachten dat duurzame vis ook inhoudt dat het diervriendelijke vis is, maar dat is niet het geval. Kweekvis is een vorm van bioindustrie, met dierenleed dat qua ernstigheid ook vergelijkbaar is met vee in de bioindustrie. En ook het ASC-keurmerk heeft nauwelijks eisen op het gebied van dierenwelzijn, dus hier ben je zeker niet automatisch .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kopiëren en plakken altijd een min