welke appels hebben welke smaak? welke zijn dus zoet, welke zoetzuur enz. ?

ik werk bij een boerderijwinkel en nu wordt mij vaak gevraagd: ik moet een (bv.) zoetzure appel hebben, welke is dat? ik moet dat nu altijd aan mijn baas vragen. dit is onhandig dus ik wil graag een lijstje welke appels welke smaak hebben. en dan vooral: elstar, jonagold, pinklady, braeburn en jazz.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
47.4K

Antwoorden (4)

De Elstar is een appel met een goed aroma en is zoetzuur van smaak. De Elstar is het lekkerst als handappel.

De Jonagold is zoetzuur van smaak en heeft een heel goed aroma. Hoe groter de blos, hoe beter de smaak

De Pink Lady is zoet en tegelijk licht zurig van smaak.

De JazzTM appel heeft een zoetzure, knapperige smaak. De JazzTM is het lekkerst als handappel

Bovenstaande is van deze site: http://www.verseoogst.nl/producten/jazz

hier staat veel info over diverse appelsoorten (smaak, herkomst, toepassingen etc)

Breaburn:
Een uitzonderlijke nieuwe smaak met een zuivere, halfzoete smaak.

http://www.enzafruit.be/nl/appelvarieteiten/braeburn/

Ook staat op deze site veel info over de soorten appels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi hoi, op deze site staat een goeie en lange lijst van appels en hun smaken.

http://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/25626-appelsoorten-toepassing-verkrijgbaarheid-fotos.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is ook makkelijk uit te printen doordat het kort en krachtig is omschreven, en je kan, als een klant er naar vraagt het ook gemakkelijk "even snel opzoeken".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://library.wur.nl/speccol/fruitvrij/onzeappels/Lijst%20appels/Rassen.htm

Op deze site staat een appelrassenlijst. Heel overzichtelijk en uitgebreid.

Toegevoegd na 2 uur:
Goudrenet,ook wel de 'schone van Boskoop' genoemd.
Heeft stevig en knapperig vruchtvlees en is als handappel wel lekker als je van zurig houdt, maar is eigenlijk dé appel voor appeltaart,- beignets en appelmoes.

Granny Smith;
Een friszure appel met stevig roomwit vruchtvlees.

Jonagold;
Te vergelijken met de goudrenet en dus een uitstekend vervanger als deze er niet meer is. Hij heeft zoet, stevig en saprijk vlees. Het is een heel goede eetappel.

Braeburn; Een handappel die ook heerlijk is in een salade.
Hij heeft knapperig, zoet/zuur vruchtvlees maar is eerder iets zoeter dan zuur. .

Cox d'orange;
Uitstekend appeltje met heel aromatisch geel vruchtvlees.
erg sappig en zoet/zuur van smaak. Het is een handappel maar in combi met andere appels kan je er ook een heerlijke appelmoes/-compote van maken. Je kan hem beter tot maart kopen want aan het eind van het seizoen wordt hij melig.

Elstar;
Eén van de meest gekochte appels in ons land. Heeft roomwit vruchtvlees en is vrij stevig, sappig en zoet/zuur van smaak.

Golden delicious;
Heeft tamelijk stevig vruchtvlees en is zacht/zuur, maar wordt allengs zoeter naarmate hij ouder wordt.

Gala;
Heeft gelig vruchtvlees en is vrij zoet van smaak.

Pink lady, ook wel 'Cripps pink' genoemd;
Heeft roomwit, knapperig en sappig vruchtvlees. Hij smaak zoet met een licht zurig tintje.

Jazz;
Een kruising tussen de Braeburn en de Royal gala.
De vorm en de zoete smaak komen van de Royal gala en
de -in mindere mate- zurige smaak komt dan weer van de Braeburn af. Hij is lekker zoet/zuur en knapperig. heeft ook een heerlijk aroma.

Fuji;
heeft hard, knapperig vruchtvlees en is uitzonderlijk zoet.
amc
11 jaar geleden
op deze website staat een lijst met appels de smaak wanneer ze er zijn en waar ze voor gebuikt worden ik denk dat dit is wat je zoekt hopelijk kun je er wat mee