Wat is het verschil tussen dextrose en glucose?Het zijn toch beide zoetstoffen?

Ben zelf gevoelig voor aspartaam en xillitol,maltodextrine en Arabisch gom.Kan bij mij migraine opwekken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (1)

Het zijn natuurlijke suikers, geen kunstmatige zoetstoffen. Ze komen uit druiven. Druivensuiker is dextrose, en glucose is hetzelfde.

Toegevoegd na 2 minuten:
Glucose en dextrose zijn bijna identiek, op een klein detail na.
Glucose is een chiraal molecule. Dat betekent dat het kan voorkomen als elk van beide spiegelbeelden. Vergelijk het met een schoen. Die kan zowel in rechts- als linksvoetige vorm voorkomen. Zo ook glucose. We noemen de twee vormen L- en D-glucose. De "L" staat voor "laevus", het Latijnse woord voor links en "D" staat voor "dexter", het Latijnse woord voor rechts. Dus net zoals een linker- en rechterschoen, bestaat er ook een linker- en rechtervorm van glucose.
De vorm die in de natuur bijna uitsluitend voorkomt is D-glucose. Deze vorm van glucose noemen we ook wel dextrose.

Conclusie: dextrose is de natuurlijke vorm van glucose.
Amadea
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
+ , dit klopt (snap de - dus niet)