Bestaat er eten wat goed is voor je tanden?

Meestal hoor je alleen maar de negatieve dingen, zoals niet teveel/liefst geen suiker, daar krijg je gaatjes van of van thee krijg je aanslag op je tanden enzovoort. Maar wat is er dan eigenlijk WEL goed voor je tanden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is geen eten Danie....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je tanden hebben veel te voorduren omdat ze continu voedsel in hun mond hebben. Probeer niet teveel eetmomenten te creeeren. dit omdat het zuur en suiker van al het eten bij elk eetmoment je tanden aantast. Omdat ze als het ware een bad van zuur en suiker krijgen. Toegevoegd na 2 minuten:
dus het is moeilijk om te zeggen wat goed is voor je tanden! zie bovenstaande reacties voor etenswaren! en poets je tanden met fluoriserende tandpasta helpt een heleboel.

Antwoorden (5)

Voor je tanden geldt, wat eigenlijk voor je hele lichaam geldt, zoals je spieren.
Zorg dat ze moeten werken!

Wij zijn veel te erg gewend geraakt aan te zacht voedsel, zoals gekookt. Stukjes fruit door de yogurt, etc.

Veel beter is het om die tanden zelf aan het werk te zetten:
Kauw een rauwe appel.
Kauw een rauwe wortel.
Kook je eten niet te zacht.
Etc.
Kauw!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kauwen van noten zoals walnoten pecannoten etc.en diverse zaden die in zadenbrood zitten ze zijn gezond en ze geven je de gelegenheid om flink te moeten kauwen.
11 jaar geleden
Chocolade bevat fluor en fosfaat en helpt zo cariës te voorkomen!
Kies dan wel fondantchocolade met 70% cacao.

Kaas bevat kalk en fluor, twee stoffen die de tanden beschermen tegen zuren.

De voornaamste leverancier van fluor is water, maar ook vis uit zee bevat behoorlijk wat fluor, net als thee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedoel je dan zoutwatervis?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vis uit de zee. Zoutwatervis dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Willen mijn 'min'naars even uitleg geven??
Wat ik vermeld in mijn antwoord is 100% wetenschappelijk bewezen.
Ik ben dus heel benieuwd naar de reden van de minnen.
Ik heb vaker gelezen dat rozijnen goed zijn omdat ze antibacteriële werking hebben, waardoor kans op gaatjes veel minder wordt.
Vergelijkbare werking heeft ook groene thee, als je er geen suiker in doet.
Dankzij appels, aardbeien, selderij en wortels blijft je gebit mooi wit.
Kaas schijnt ook goed te zijn voor je tanden omdat er vezels in zitten die je tanden schuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed voor je tanden is alles wat natuurlijk voedsel is, zonder extra bewerkingen en toevoegingen. Rauwkost dus.

De grootste aanslagen op ons gebit vormen suikers en zuren die van nature niet (in dergelijke hoeveelheden of in die vorm) in ons dieet voorkomen, maar daar uitsluitend door de industrie in grote hoeveelheden aan toe worden gevoegd. En in grote hoeveelheden geconsumeerd, frisdranken voorop.

Bovendien is het mensengebit niet gemaakt om honderd jaar mee te gaan, maar ongeveer een jaar of veertig hooguit ; een vrij natuurlijke leeftijdsverwachting in een 'natuurlijke' wereld. (Als we nog zouden leven zoals in het tijdperk voor dat wat we beschaving noemen). Ook dat is een reden extra goed op je tanden te passen.

Mijdt dus alle geraffineerde suikers en frisdranken, pas zelfs op met fruit (!) en drink daarna in ek geval altijd water. (Veel water drinken is sowieso goed voor je gebit). Eet veel knaag- en kauwvoer, dat houdt je tandvlees gezond en je tanden schoon. Maar ook als je helemaal een stenen-tijdperk-dieet zou volgen (weer er in in de dieetindustrie trouwens), zou je alsnog je tanden moeten poetsen. Gewoon omdat we er zo vreselijk lang mee moeten doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wel goed voor je tanden is dus water drinken en zo veel mogelijk -minstens driekwart - rauw plantaardig voedsel wegwerken. En ook je figuur vaart er wel bij :)