Waarom zijn mixerstaven niet even dik?

In mixers zitten, zolang als ik kan heugen, twee ongelijke gaten voor mixerstaven of kneedhaken. Het ene is wat groter dan 't andere, en van de staven heeft er steeds ééntje een ringetje waardoor die niet in het kleine gaatje past en per se in het grote moet.
Waar is dat voor? Waarom is er een linker- en een rechterstaaf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag heb ook geen flauw idee wat het nut ervan is
Ben benieuwd

Het beste antwoord

Als je goed naar je kneedhaken kijkt, dan zie je dat de 'schroefrichting' niet gelijk is. Als ze in de mixer zitten, is het belangrijk dat ze het deeg naar beneden duwen, de kom in.
Dat kan alleen maar als allebei de goede draairichting hebben.
En daar hebben ze voor gezorgd, ze passen allebei alleen maar in hun eigen 'gaatje', zodat dat altijd klopt.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Eerste deel van de vraag weet ik niet.
Tweede deel: draai richting
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat kneedhaken in elkaar kunnen draaien. Die moeten dus verschillend in dikte zijn. Daarom moeten alle haken verschillend in dikte zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan de onderkant zitten twee openingen waarin de verschillende haken passen. Je kunt ze niet vastklikken als je ze in het verkeerde gat stopt. Eigenlijk een soort beveiliging ingebouwd.