Voor na het sporten heb ik magere kwark met blauwe bosbessen en aardbeien in de blender gedaan. Meteen opeten was goed, maar...?

ik had wat over en dat heb ik over twee kleine schaaltjes verdeeld en in de koelkast gezet. Al vrij snel kwam het sap omhoog. Bij een schaaltje is het sap eruit gelekt. Als er nauwelijk vocht bij zit, is het dan nog wel eetbaar en/of gezond? of is het effect dan weg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

je kunt het nog prima eten, het is nog steeds gezond. vocht wat weggelopen is is vooral het sap van de bessen en de aarbeien. dit is lichter dan de kwark. als je het mengsel een tijdje wegzet zal de kwark gaan zakken en komt het sap dus boven. verder helemaal niks aan de hand.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Het vocht dat naar boven komt drijven is een mengsel van het sap uit de kapotte vruchten, en de wei uit de kwark.

De wei bestaat uit water, zout, suikers (lactose) en enkele eiwitten. Door het weghalen van dat vocht heb je in feite een sterk geconcentreerde kwark.

Overigens, kwark wordt gemaakt door de wei die verkregen wordt tijdens de productie van kaas te koken, de eiwitten met behulp van de hitte te laten stollen, en het meeste vocht weg te gooien. Met de eiwitten en de juiste hoeveelheid wei krijgt kwark de gewenste dikte en textuur.

Dus het is niet gezonder of ongezonder dan de oorspronkelijke kwark, afgezien van een paar verdwaalde vitamientjes die het kookproces hebben overleefd, en dat beetje eiwit, zout en lactose dat verloren gaat.

Rustig opeten, het zal wel iets dikker zijn.

Toegevoegd na 10 uur:
Was ik vergeten om te vermelden: in het vocht zitten uiteraard ook de stoffen uit het sap van de vruchten, maar dat had je waarschijnlijk al zelf in de gaten...