Waarom zitten vruchtensappen altijd in flessen met een grote diameter flessenhals (dop), en frisdranken niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

In frisdrank zit koolzuur en wil je dat er in laten houden, moet de ontsnappingskans zo klein mogelijk zijn, vandaar de kleine dop. Die flessen staan ook onder druk, dus hoe kleiner het gat (dop) hoe makkelijker het is.

Bij vruchtensappen heb je geen koolzuur en daar is de truc om de mensen per ongeluk expres grote hoeveelheden in een glas (of er naast) te kunnen gieten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van koolzuurhoudend drank wist ik het, maar van de vruchtensappen was ik nooit op die verklaring gekomen.
Heel scherp!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat betreft die vruchtensappen: je bedoelt dat de kans op knoeien expres groter gemaakt wordt door de fabrikant? (zodat er meer verkocht wordt?) Bij de pakken vruchtensap zit net zo'n kleine dop als bij de koolzuurflessen en dat knoeit al genoeg, bij mij tenminste. maar dat ligt meer aan het flexibele pak (ik knijp te hard) dan aan de dop.
Ik denk wat anders:
Je hebt bij vruchtensap pakken en flessen. De flessen hebben een grotere dop, maar ook een ander soort dop: vruchtensappakken hebben (net als pakken melk) kunststofdoppen. De producten die hierin komen hebben al een hittebehandeling gehad en worden aseptisch of steriel afgevuld. De flessen met vruchtensap hebben metalen doppen. In mijn beleving komt dat omdat het sap eerst afgevuld wordt en pas in de verpakking een hittebehandeling krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak zie je dat ook bij bronwater, waarbij de niet-koolzuurhoudende fles een grotere opening heeft. Goeie verklaring! +1