Moet je groente voor het roerbakken laten koken in water?

Hallo,

Moet je met uitzondering van diepvriesgroente nog andere groenten vooraf in water koken om het vervolgens te roerbakken? Of is dat alleen verspilling van mineralen en andere gezonde voedingsstoffen en moet je het meteen
in de pan roerbakken?
Als je de groente in de water laat koken dat hoef je het toch niet vooraf met water wassen of wel?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik was het vaak nog even kort door, want je weet nooit of er nog iets in kan zitten.

Het beste antwoord

Je moet wokgroenten nooit voorkoken!
Je zorgt dat de wok goed heet is met het bakvet/olie en dan doe je de diepvriesgroenten, bevroren en al, zo in het hete vet. Vereiste is wel dat de groente klein gesneden is
en dat je diepvriesgroenten kunt strooien. Heb je dus een klont diepvriesgroenten, dan even de zak doorkneden en schudden of in een pak een paar keer doorsteken met de steel van een houten lepel ofzo.
Vervolgens schep je de groenten om en om in de wok en houd ze in beweging, zodat de hitte ze rondom gaart.
Je begint met de groenten die het langst nodig hebben zoals stukjes wortel en andere harde groentesoorten, na enkele minuutjes als deze zachter zijn geworden, kan je de rest toevoegen en als laatste iets als taugé, omdat dit niet echt gaar hoeft te worden, alleen iets meewarmen is voldoende.
Hoe fijner de groenten gesneden zijn, hoe eerder gaar.
In feite is roerbakken sowieso snel gaar.

Dat is juist het lekkere van roerbakken. De groenten blijven knapperig en worden niet zo nat. Ga je ze eerst koken, dan heb je al zachte, natte groenten en is het effect van roerbakken weg.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is niet nodig voor het gaar worden, beter niet zou ik zeggen.

Wat wel handig is, als je een mengsel van groenten wilt roerbakken, dan beginnen met degenen die wat langer nodig hebben, zoals boontjes, peen ed en bijv paprika of tomaat pas op het laatst erbij
11 jaar geleden
Nee je hoeft de groente niet eerst te koken. Het handige aan roerbakken is juist dat je de groente zo de hete wok in kunt mikken. Roerbak de groente niet te lang, dan blijft het lekker nog een beetje knapperig (beetgaar) en blijven de vitamines behouden. Als je de groente eerst gaat koken is dat idd alleen maar een verspilling van voedingsstoffen.
Diepvriesgroente kook ik trouwens ook niet van te voren.
Ik zou groente altijd van te voren wassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Chinezen doen dat wel want dan is het gerecht eerder klaar. En de groente blijft meestal wel knapperiger dan dat het laat garen in de wok.