Hallo, Wie heeft voor mij het recept voor Vlaardingse ijzerkoekjes,ik veel gezocht maar niemand heeft het tot nu toe.??

het moet met een ijzer maar ik denk dat het zonder ook wel kan

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De vraag is volgens mij nog niet beantwoord. Ik heb mijn eigen recept nu niet bij de hand en wil geen fouten maken.
Dus heb ik het voor de zekerheid maar even opgehaald bij die andere grote informatieverstrekker.
Veel succes met het bakken van deze lekkere koekjes, die ik zelf ook al lang niet meer heb gebakken.

Het recept varieert wat maar dit geldt als het origineel:
voor ongeveer 35 koekjes neem je
• 450 g. bloem,
• 325 g. witte of bruine basterdsuiker
• 300 g. boter,
• enkele theelepels kaneel
• een snufje zout.

Sommigen kiezen voor verhoudingsgewijs meer bloem en voegen ei - of eidooier koekkruiden en/of vanille toe.

Volgens he originele recept moet je na het kneden van de ingredienten het deeg een halve dag in de koelkast leggen, maar niet alle makers houden zich hieraan.
Vervolgens het deeg uitrollen, ca. 6 mm. dik en uitsteken met een ijzerkoekjesvorm.
Dan aan beide kanten bakken op matig vuur op een ijzerkoekjesijzer, enkele minuten per kant.

Ik heb geen ijzerkoekjesvorm, maar in elke vorm smaken ze precies eender, geloof me maar ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

1 kilo bloem
1 kilo bruine bastaard suiker
2 pakjes bleu band margarine
10 pakjes vanille suiker
2 a 3 eieren
Ongeveer 1 liter water
Kaneel ,

Bereiding:

Het water aan de kook brengen en hier de suiker en vanille suiker in oplossen,
Goed laten afkoelen,
Boter apart smelten,
Het afgekoelde suikermengsel, de eieren, en de gesmolten margarine, in gedeeltes aan de bloem toevoegen,
Dit roeren tot een dun beslag,
Tijdens het bakken kun je eventueel nog wat water toevoegen om het beslag dun te houden,

Bakken:

Het knijpertjesijzer moet goed heet zijn
IJzer invetten met boter of olie
Lepel deeg in het ijzer doen
Oren van het ijzer goed aandrukken
Bak de koekjes ongeveer 3 minuten aan een kant. Draai ze om met een palletmes en bak nog 2 minuten aan de andere kant. Let op het vuur. Regel het af en toe bij als het wat te hard of te zacht gaat (al doende leert men). Laat de koekjes afkoelen op een rooster.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een traditie in Drenthe en Groningen is het bakken van kniepertjes (of ook wel knijpertjes of ijzerkoekjes) op oudejaarsdag. Deze heerlijke zoete, dunne wafeltjes geven het oude jaar weer, terwijl met nieuwjaar juist een opgerolde variant van dit recept wordt gemaakt, de nieuwjaarsrolletjes, vaak gevuld met room. Maar deze koekjes zijn natuurlijk op elk moment van het jaar lekker! Maak het deeg het liefst een dag vantevoren.

Ingredienten:

500 gr bloem
250 gr witte basterdsuiker
250 gr gewone kristalsuiker
200 gr boter (margarine)
3 eieren
1 zakje vanillesuiker
4-5 eetlepels lauw water
wafelijzer

--------------------------------------------------------------------------------

Bereidingswijze:

Voorbereiding: 15 minuten | Bereiding: 30 minuten.

1.Smelt de boter in een pannetje en laat iets afkoelen. 2.Meng de bloem met de suiker en schenk de boter hierbij. Meng dit zodat er een kruimelig deeg ontstaat. 3.Meng dan 1 voor 1 de eieren erdoor. 4.Voeg enkele eetlepels lauw water toe om een deeg te maken waar je nog balletjes van kunt rollen. Laat het deeg nu een nacht in de koelkast staan. 5. Rol balletjes van het deeg ter grootte van ongeveer 2-3 cm doorsnee (een dessertlepel vol) 6. Leg een balletje in het midden van het voorverwarmde (en iets ingevette) wafelijzer, knijp het ijzer dicht en bak de kniepertjes 1 voor 1 in ongeveer een minuut lichtbruin. 7.Haal de wafeltjes uit het ijzer en leg ze op een plank om een paar minuten af te koelen tot ze hard zijn. Kniepertjes kun je goed bewaren in een luchtdichte trommel (pas daarin doen als ze helemaal zijn afgekoeld).
Kniepertjes bakken
Om de kniepertjes te bakken heb je een speciaal (electrisch) wafelijzer nodig (een kniepertjes ijzer), deze zijn verkrijgbaar bij winkels voor huishoudelijke apparaten of online.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://allrecipes.nl/recept/4315/kniepertjes.aspx