Wat kan de reden zijn van een wokbrander waarvan de waakvlam steeds uit gaat?

Hallo,

Ik heb momenteel een wokbrander waarvan de waakvlam steeds uit gaat nadat ik de wok erop zet. Het gaat dus uit voor of na het koken (en niet tijdens het koken). Hoe kan dit en bij welke instantie kan ik het beste terecht om het te laten controleren?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Het verhaal is niet helemaal duidelijk, maar gasbranders die spontaan uitgaan zijn meestal het gevolg van een kapotte thermokoppel (beveiliging die moet zorgen dat het gas niet blijft stromen als het apparaat uit is).
Als die thermokoppel om welke reden dan ook onvoldoende warm wordt, gaat steeds je gas uit.

Je kunt dit onderdeel bij de meeste fabrikanten van gasapparatuur vaak wel nabestellen, maar 'laten controleren' is ene beetje lastig, of je moet er een loodgieter (gasfitter ? electricien ? Iemand die verstand heeft van dergelijke apparaten) ofzo voor aan de deur laten komen, maar dat kost een stuk meer dan een thermokoppeltje......

Wellicht een technische buurman / broer / zoon / vader / huisgenoot ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het installeren van een kapotte thermokoppel moet je zeker door een vakman laten doen. Of kun je het ook zelf uitvoeren? (is dat niet gevaarlijk met gas?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor ; het is een vrij simpel elektrisch dingetje; met het gas heb je niks te maken. Zowel in de gaskachel als in de wokbrander van het gasstel heeft mijn man ze indertijd gewoon zelf vervangen ; in zogenaamd 'kapotte' apparaten. Klusje van niks eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar : als je NIET weet wat je doet, moet je het niet doen. Maar dat geldt natuurlijk voor alles.