Hoe houden ze kant-en-klaar salades "vers"? Wat zit er in waardoor de appeltjes niet bruin worden?

De salades zijn dagen lang houdbaar, hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (5)

appeltjes verkleuren onder invloed van zuurstof. Door uit de verpakking de lucht weg te zuigen en die te vervangen door een ander gas, voorkom je de verkleuring. ook door het toevoegen van citroenzuur kun je verkleuring voorkomen
anneliez
11 jaar geleden
Er wordt luchtdicht verpakt dus er komt geen zuurstof bij. Deze zuurstof is de veroorzaker van het bruin worden van de appels. Eigenlijk een soort oxidatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er worden veel conserveringsmiddelen toegevoegd om de salades vers te houden de appeltjes weet ik niet maar ik weet wel dat kant en klaar maaltijden een stuk ongezonder zijn ook doordat er veel zout toegevoegd word
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal zijn deze producten verpakt onder atmosfeer, wat inhoud dat de gewone lucht word vervangen door bv koolzuurGas, zuurstof en stikstof.

Ook gebruiken ze daarbij vaak middelen die de producten frisser houden en iets om te voorkomen dat je condensaanslag in de verpakking krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dat hoeft dan kennelijk niet bij de ingrediënten te staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Conserveer middelen wel hoor! Ook als het verpakt is onder atmosfeer staat het vermeld. Het stond niet bij je vraag dat er niks op de verpakking staat?!.....
Bij normale bewaring veroorzaakt zuurstof vele veranderingen in onbeschermde levensmiddelen, bijv. verkleuringen, uitdroging en gewichtsverlies. Ook is er verandering van natuurlijke smaak-, geuroverdracht en aroma en verlies van versheid. Het gebruik van vacuüm verhindert dit contact met lucht.
Bij groenten en fruit zoals appels wordt niet helemaal alle zuurstof eruit getrokken. Groenten en fruit zijn een levend product en dat wil zeggen dat dit product ademt. Hiervoor is zuurstof nodig. De vacuümmachine zal dus voor 80 % vacumeren zodat er nog een rest zuurstof in de verpakking zit.
Naast een bepaald restzuurstof gehalte is het van belang dat er voldoende koolzuur in de verpakking zit om hiermee de groei van micro-organismen te remmen. Hiervoor zal dus ook een speciale folie gebruikt worden die het bijgevulde koolzuurgas niet weer doorlaat.
Indien producten als komkommer, appel, ananas en fruitsalades te diep gevacumeerd zouden worden, zou er teveel vocht onttrokken worden, waardoor het product glazig wordt van structuur, omdat het product gaat koken door het vacuüm. Het is dus zaak om deze producten goed te koelen tijdens het transport, de juiste gascombinatie te kiezen en de juiste folie. Ook wordt er vaak een natuurlijk citroenzuur gebruikt om fruit als appels/ peer een bruinverkleuring te laten tegengaan. Puur natuurlijk fruit zal zo zonder extra conserveermiddelen worden verpakt. Indien gebruik gemaakt wordt van conserveermiddelen zal dit op de verpakking moeten staan.
amc