Heeft je tempo van eten invloed op je gewicht?

Heeft snel of juist langzaam eten invloed op het feit dat je aankomt of afvalt?

Toegevoegd na 1 uur:
Wat ik eigenlijk bedoelde is of het tempo van eten invloed heeft op je gewicht als je eenzelfde hoeveelheid calorieën binnenkrijgt, bijv. een maaltijd van 500 kcal. Ik denk soms dat ik méér aankom als ik snel eet, omdat mijn lichaam in dat geval in een kortere tijd meer moet verwerken dan wanneer ik langzaam/langzamer eet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het kan invloed hebben. Het duurt ongeveer 15-20 minuten voordat je maag het signaal aan je hersenen doorgeeft dat je maag vol zit.
Als je dus snel eet, heb je in die periode een veel grotere portie gegeten dan als je rustig zou eten.

Begin eerst met een wat kleinere portie, en niet gelijk voor een 2de keer opscheppen, maar eerst eventjes wachten om te voelen of je nog wel honger hebt.

Toegevoegd na 44 seconden:
Als je dus continue grote porties eet omdat je zo snel eet, is de kans groot dat je uiteindelijk aankomt.

Toegevoegd na 1 uur:
Als het beide keren dezelfde portie is, dan is het denk ik meer dat je lichaam moeite heeft met het verteren. Met snel eten kauw je waarschijnlijk niet goed genoeg, en heeft je maag meer moeite. Na een bepaalde tijd gaat alles vanuit je maag door naar de volgende stap, en kan het zijn dat je dus voedingsstoffen mist en sneller weer honger hebt.

Het is vooral belangrijk dat je bewust bent van wat je eet, dus liever niet eten tijdens tv kijken, internetten of autorijden.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!!
Ritsuka
11 jaar geleden
Je bewust worden van wat je eet, waar het vandaan komt en hoe het bereid word kan al een goede stap zijn naar een gezonde levensstijl. Naar je lichaam leren luisteren wat het nodig heeft. Ik kan zelf nu een beetje merken of ik bijvoorbeeld koolhydraten of eiwitten nodig heb, of dat ik gewoon wil eten uit verveling.

Andere antwoorden (2)

Eigenlijk wel ja, het klinkt heel gek maar het is wel zo. Als je langzaam eet kauw je meestal beter en dan verteert dus beter als je snel eet slik je het snel door zonder echt te 'verteren'. Dus ik denk het wel ;P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
indirect wel, als je snel eet, blijf je eigenlijk gedachteloos eten naar binnen "schuiven" en let je niet op of je genoeg hebt gegeten.

Toegevoegd na 1 minuut:
wat zeker helpt is alleen nog maar eten zonder afleiding…
geen tv, geen computer, aan tafel zitten en eten.
door in een normaal tempo te eten op deze manier, haal
je de meeste voldoening er uit en daarmee de minste
behoefte om méér te eten.