Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke kaas wordt standaard gebruikt om geraspte kaas te maken?

Ik woon in het buitenland en kan hier geen zakjes 'geraspte kaas' kopen dus ik vroeg me af welke kaassoort hier standaard voor gebruikt wordt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.5K
Amadea
11 jaar geleden
Klopt mijn vermoeden dat je bedoelt op zoek te zijn naar de smaak van de geraspte kaas die jij vroeger in Nederland ergens bij at? En weet je of dat jonge of belegen kaas was?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mee eens, @scouton! er gaat niets boven zelf raspen...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

De goedkopere soorten geraspte kaas zijn een bijproduct van o.a. gesneden plakken kaas. Het gaat dan in de meeste gevallen om gewone Goudse kaas. Maar er zijn ook andere soorten. Geraspte Parmezaanse, Grana Padano, Emmentaler, etc.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of een mengsel van verschillende soorten.
(Lees meer...)
bamibal
11 jaar geleden
Voor over de pasta veelal Parmezaanse kaas

http://nl.wikipedia.org/wiki/Parmezaanse_kaas
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over het algemeen wordt de Goudakaas het meest verkocht. De resten die dan overblijven van het afsnijden worden dan gemalen/geraspt en in zakjes gevuld om bij de geraspte kazen verkocht te worden. Dat zijn meestal de merkloze zakjes bij de super die in het schap liggen bij 'jong', 'jongbelegen', 'belegen' en 'oud'.

Dan zijn er nog de diverse soorten die kant-en-klaar binnenkomen, meestal de buitenlandse kazen. Die hebben allemaal een etiket waarop staat van welke kaas ze afkomstig zijn. Ook diverse Nederlandse kazen worden natuurlijk direct bij de fabriek als geraspte kaas besteld.
Hier staat het ook direct op het etiket.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik weet niet in welk land je woont, dus ik neem aan dat de meestverkochte kaas daar ook in de merkloze zakjes gedaan wordt. Zelfs in Duitsland is het meestal de 'Gouda Käse aus Holland' die het meest verkocht wordt.
In Italië zijn het meestal de Italiaanse kaassoorten omdat die geraspt vaak pittig moeten zijn en vaak speciaal om te gratineren moeten zijn.

Toegevoegd na 9 minuten:
Oeps, ik zie nu net pas dat ze daar geen geraspte kaas hebben. Het ligt er dan net aan in welk land je woont en welke kazen daar verkocht worden. Zolang het geen roomkazen zijn, kan je eigenlijk elke soort kaas raspen die snijdbaar is. Hoe ouder, hoe pittiger.
(Lees meer...)
amc
11 jaar geleden
Je kunt zowat elke harde kaas naar smaak raspen. Van old amsterdam tot goudse. Ook veel zachtere zijn wel te doen. Ikzelf heb een beter gevoel bij vers raspen omdat de zakjes in de supermarkt niet altijd betrouwbaar zijn. (zie link). Maar dat is persoonlijk.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
goudse jonge, goudse belegen en goudse oude kaas worden standaard gemaakt.

Toegevoegd na 2 minuten:
correctie: standaard geraspt...!

Toegevoegd na 7 uur:
aanvullling: wij, consumenten, praten over geraspte kaas, omdat we thuis een stukje kaas hebben dat we raspen.
de winkel verkoopt zakjes met *gemalen* kaas... en dat is iets anders !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding