De borstklier van een kalf. Die wordt gegeten als delicatesse.

Toegevoegd na 15 minuten:
Het blijkt niet helemaal correct op de etymologiebank te staan. Behalve kalfszwezerik bestaat het namelijk ook van een lam.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De thymus of zwezerik is een orgaan dat bij kinderen en jonge zoogdieren te vinden is tussen het borstbeen (sternum) en de luchtpijp (trachea) in het voorste mediastinum. Het is sterk ontwikkeld bij kinderen, maar verschrompelt na de puberteit.

Lange tijd heeft men gedacht dat de thymus een (vrijwel) nutteloos orgaan is. Pas sinds men is gaan experimenteren met het verwijderen van de thymus (= thymectomie) heeft men een idee van de functie van de thymus gekregen. De thymusklier is een van de belangrijkste organen in ons afweersysteem. Een belangrijk deel van de lymfocyten, de zogenaamde "T-lymfocyten"(T van Thymus) worden er "rijp". Daarnaast speelt de thymus ook een essentiële rol bij de aanmaak van "geheugencellen" die het recept onthouden hoe de afweerstoffen tegen doorgemaakte ziekten moeten worden aangemaakt.

Mensen eten de zwezerik van kalf en lam. De klier bestaat uit twee delen: de hartzwezerik die rond en compact is en de halszwezerik die langwerpig en los van structuur is.

Dus een zwezerik is een orgaan. Zwezerik is een delicatesse beschouwd, het is één van de fijnste stukjes orgaanvlees, we eten het van een kalf of een lam
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een zwezerik is 'n orgaan die bij mijn vader vroeger in het schuurtje hing waarmee hij de houdzaag mee instreek zodat het zaagblad beter liep